Er was eens een tijd waarin een beginnend autojournalist vond dat hij als liefhebber van auto’s én historie álles te weten moest zien te komen van (hoe kan het anders) autohistorie. En zulks geschiedde. Althans, ik heb mijn best ervoor gedaan. Uit dit nobele streven ontstonden verscheidene boeken en websites. Maar sinds ik het wat rustiger aan doe, verkoop ik nauwelijks nog boeken (boeken zijn uit, immers) en houd ik nog maar twee websites in bedrijf: www.autowoordenboek.nl (voornamelijk ten streling van mijn ego) en www.365autohistorie.nl. Over die laatste site gaat het hier.
Ik zou zeggen: neem eens een gratis kijkje! Dan leest u over de vele honderden uitvindingen, die de auto in 250 jaar hebben gemaakt tot wat hij nu is. Historische bronnen napluizen, op zoek naar vroege autotechnische uitvinders, het gaat me nooit vervelen. Ik vermoed dat mijn curieuze verleden (eerst gymnasium alfa en vervolgens HTS Autotechniek, wie doet dat nou?!) hier debet aan is. In mijn ogen is het grootste wonder van vooruitgang, dat tegenwoordig dingen schier eindeloos meegaan zonder stuk te gaan.
Terug naar www.365autohistorie.nl. Je leest dan hoe uitvinders per definitie van het werk van eerdere uitvinders profiteren. Zo bouwde Cugnot in 1769 de allereerste auto ter wereld, maar dat was hem nooit gelukt als niet iemand anders al de stoommotor had uitgevonden. Even goed zouden de eerste auto’s kansloos zijn geweest zonder de inbreng van Hyppolite Pixii, Johann Sinsteden, Jean Joseph Étienne Lenoir en nog een paar honderd andere vergeten figuren. Veel uitvinders waren hun tijd zo ver vooruit, dat de rest van de wereld daar nog niet klaar voor was. Zo zijn de brandstofcel, de hybride-auto en de uitlaatgasturbo allesbehalve modern – want al meer dan een eeuw oud. Vooral aan dit soort – inmiddels totaal vergeten – helden probeer ik in www.365autohistorie.nl aandacht te besteden. Zoals gezegd is alles gratis, het kost je alleen tijd, veel tijd. Hoop ik.