ACHTERUITKIJKSPIEGEL VOOR STOOMAUTO’S
Circa 1860. De eerste achteruitkijkspiegel ooit bevond zich waarschijnlijk op een ‘vroege’ stoomauto, maar niet als middel om het achteropkomende verkeer te kunnen zien. De bestuurder had hem alleen nodig om vanaf zijn zitplaats de drukmeter van de stoomketel in de gaten te kunnen houden.
ACHTERUITKIJKSPIEGEL VOOR AUTO’S
1896. De échte achteruitkijkspiegel werd uitgevonden door J. Cockerill (Engeland). Dit gegeven rekent helaas af met de historische veronderstelling, dat dit het werk was van de Amerikaanse autojournaliste Dorothy Levitt. Zij schreef in 1909 in haar boek ‘The woman and the car’, dat je met behulp van een in de auto vastgezet zakspiegeltje ook heel goed het achteropkomende verkeer in de gaten kon houden.
Marmon (1911).
1911. De feitelijk eerste auto met een achteruitkijkspiegel was een Amerikaanse race-auto. In het begin van de twintigste eeuw werd een autocoureur altijd vergezeld door een riding mechanic, een monteur-annex-bijrijder die hem waarschuwde voor achteropkomend verkeer. De Amerikaanse Marmon-coureur Ray Harroun wilde bij de eerste 500-mijlsrace van Indianapolis van 1911 zijn bijrijder in de pits achterlaten om zeventig kilogram gewicht uit te sparen.Toen zijn concurrenten hiertegen protesteerden, bedacht hij als alternatief de hierboven afgebeelde achteruitkijkspiegel. Iedereen vond hem in plaats van slim eerder onsportief. Daarom werd voor de eerstkomende ‘Indy 500′ de aanwezigheid van een bijrijder verplicht gesteld.
1912. Dit voorval vond plaats in de periode waarin personenauto’s een vast dak kregen. Daardoor werd het uitzicht naar achteren er sowieso niet bepaald beter op. De behoefte aan uitzicht naar achteren werd nog eens extra in de hand gewerkt door het snel drukker wordende verkeer en de toenemende rijsnelheden. Geen idee of de vondst van Harroun hierbij een rol heeft gespeeld, maar zijn achteruitkijkspiegel kwam als geroepen. Eerste personenauto met een achteruitkijkspiegel: Genesee (Amerika).
Voor meer informatie:
INDIANAPOLIS [1911]
ANTIVERBLINDINGSSPIEGEL [1917]
BUITENSPIEGEL [1951]
DODEHOEK-ACHTERUITKIJKSPIEGEL [1981]