Anders dan bij vierwielbesturing betreft de term ‘achterwielbesturing’ de besturing van alléén de achterwielen. Dit systeem bleek geen enkel voordeel boven de normale voorwielbesturing te bieden, zodat het bij enkele probeersels bleef. Dit gaat dus niét over het moderne ‘meesturen van de achterwielen’.
ACHTERWIELBESTURING BIJ PERSONENAUTO’S
1899. Eerste personenauto met achterwielbesturing: André Py (Frankrijk). Dit automerk creëerde hiermee een voor de hand liggende oplossing voor een ultra-goedkoop gebouwde driewieler met één achterwiel.
ACHTERWIELBESTURING BIJ LEGERVOERTUIGEN
1915. Eerste legervoertuig met achterwielbesturing: Putilov-Garford (Rusland/Amerika). Tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) gingen alle deelnemende landen geleidelijk van de vertrouwde cavalerie (dus met paarden) over op pantserwagens. De Putilov-Garford pantserwagen was voorzien van achterwielbesturing om het ‘blind’ achteruit rijden overzIchtelijker te maken.
Voor meer informatie:
PANTSERWAGEN [308 V.CHR.]