De achterwielophanging vormt de verbinding tussen de achterwielen en de rest van de auto. Je kan bijna letterlijk stellen, dat de wielophanging bestaat uit onderdelen waarmee de wielen aan de chassis van de auto zijn opgehangen. Vering en schokdemping horen daar dus niet bij.
ONAFHANKELIJKE ACHTERWIELOPHANGING
Hierbij kan ieder wiel van een rijdende auto in- en uitveren, zonder dat de wielstanden van de overige drie wielen daardoor worden beïnvloed.
Eerste auto met onafhankelijke achter- en voorwielophanging: Amédée Bollée père (Frankrijk, 1878).
ACHTERWIELOPHANGING MET PENDELASSEN
Eerste auto met pendelassen: Adler (Duitsland, 1903). Pendelassen vormen een eenvoudig soort onafhankelijke wielophanging, waarbij het differentieel vast met het chassis is verbonden. Edward Rumpler (Duitsland, 1921) was destijds in dienst van het Duitse automerk Adler, maar stichtte vervolgens zijn ‘eigen’ automerk. Uiteraard kregen die (uiterst revolutionaire) auto’s een achterwielophanging met pendelassen.
GEKOPPELDE WIELOPHANGING
Eerste auto’s met een gekoppelde wielophanging: Gauthier (Frankrijk, 1918) en Gwalia (Wales, 1918). Hiermee werd de wielophanging van de voor- en achteras van elkaar afhankelijk gemaakt, ongeveer op de manier zoals Citroën dat dertig jaar later 1949 met de 2CV zou gaan doen.
ACHTERWIELOPHANGING MET SCHUINGEPLAATSTE WIELDRAAGARMEN
Eerste auto: Lancia (Italië, 1951). Een schuin geplaatste wieldraagarm is een middenweg tussen een langsdraagarm en een dwarse draagarm.
Afbeelding 1 – Lotus (1970).
ACHTERWIELOPHANGING MET ANTI-SQUAT
De eerste auto met achterwielophanging met anti-squat was een Formule 1-auto. Deze Lotus (Engeland, 1970) had zowel anti-dive (vóór) als anti-squat (achter). Anti-squat (letterlijk: anti-hurksysteem) voorkomt dat de achterkant van de auto bij accelereren naar beneden zakt waardoor de achterwielstanden en de gewichtsverdeling vóór/achter veranderen.
‘MULTILINK’ ACHTERWIELOPHANGING
Dit is een variatie op de achterwielophanging met twee A-armen, waarbij de onderste A-arm is vervangen door twee enkelvoudige draagarmen. Eerste auto met een ‘multilink’ achterwielophanging: Mercedes-Benz (Duitsland, 1982).
ACTIEVE WIELOPHANGING
‘Actief’ betekent: zelfregelend. Actieve wielophanging stemt langs elektronische weg de karakteristiek van de schokdemping en de vering automatisch af op de aard van het wegdek.
Eerste auto met een ‘actieve’ wielophanging: Lotus (Engeland, 1987). Dit betrof een Formule 1-auto.
Eind 1993 werd actieve wielophanging in de Formule 1 verboden, omdat men (terecht) bang was dat deze ontwikkeling oncontroleerbaar zou worden.