‘Amfi’ betekent in het oud-Grieks: aan beide kanten. ‘Bios’ betekent: leven. Een amfibie is een dier, dat zowel in het water als op het land kan leven. Een amfibie-auto kan dat op zijn manier ook.
VOORGESCHIEDENIS
In beginsel was de Italiaan Raimondo di Sangro (Italië, 1760) de bedenker van het amfibievoertuig. Hij bouwde een eenvoudigweg een kar die in diep water kon drijven. Zijn paard-en-wagencombinatie functioneerde echter alleen op plaatsen waar paarden nog in het water konden staan. Op zichzelf best slim: een drijvende kar is immers gemakkelijker te trekken dan een rollende kar.
Afbeelding 1 – ‘Voertuig van Oliver Evans (1805).
AMFIBIEVOERTUIG IN DE VORM VAN EEN RIJDEND STOOMSCHIP
Uitvinder: Oliver Evans (Amerika, 1805). Dit voertuig was eigenlijk een baggerstoomschip, maar geldt tevens als de tweede auto ooit gebouwd. Na voltooiing op de scheepswerf was de dichtstbijzijnde rivier alleen over de weg bereikbaar. Bouwer Oliver Evans verbond de stoommotor via aandrijfriemen met een as van het rollende onderstel. Zo reed ‘zijn ‘Orukter Amphibolis’ (amfibische graafmachine) op eigen kracht naar het water toe.
AMFIBIEVOERTUIG IN DE VORM VAN EEN VARENDE PERSONENAUTO
Dat was de Magrelen Amphibium uit Denemarken (1899). Dit piepkleine bedrijf hield zich uitsluitend bezig met de bouw van amfibievoertuigen.
AMFIBIEVOERTUIG IN DE VORM VAN EEN RIJDENDE BOOT
Eerste voertuig: Breda (Italië, 1918). Dit voertuig had aan de achterkant twee schroeven voor de aandrijving in het water en vierwielaandrijving voor op het land. De gestuurde voorwielen dienden als roer.
AMFIBIEVOERTUIG IN DE VORM VAN EEN VARENDE TANK
Eerste voertuig: Lka-Mi-Sha (Japan, 1928). De eerste Japanse experimenten met amfibische gevechtstanks vonden plaats in 1928. Het eerste exemplaar was echter pas gevechtsklaar in 1942, midden in de Tweede Wereldoorlog.
AMFIBIEVOERTUIG DAT KAN RIJDEN, VAREN EN VLIEGEN
Eerste voertuig: Auto Hydro Giro (Amerika, 1936). Voor de goede orde: dit unieke voertuig kon dus rijden, varen én vliegen. Althans in theorie, want daar kwam niets van terecht. Er is daarna ook nooit meer een serieuze poging gedaan om iets dergelijks te bouwen. Bovendien: wat héb je eraan?
AMFIBIEVOERTUIG IN DE VORM VAN EEN VARENDE JEEP
Uitvinder: Hans Trippel (Duitsland, 1937). Deze auto had aanvankelijk een motor van Adler, en later van Opel.
Het bekendst is echter de ‘Schwimmwagen’ op Volkswagen-basis, die Ferdinand Porsche senior in 1941 voor het Duitse leger ontwierp. Dit project was mogelijk bedoeld als antwoord op de Amerikaanse Jeep, waarvan in 1942 overigens ook een amfibie-versie is gemaakt.
Eerste in serie gebouwd amfibievoertuig: Amphicar (Duitsland, 1961). Eveneens door Hans Trippel opgezet. Dit is zelfs de énige in serie gefabriceerde amfibie-auto in de historie.