De allereerste auto’s waren door hun scheppers als eenmalige prototypes gebouwd in werkplaatsen, die het predikaat ‘fabriek’ niet konden waarmaken. Bij een automerk moet er sprake zijn van een merknaam, een fabriek en een zekere mate van serieproductie. De grens is soms moeilijk te trekken. De hieronder weergegeven lijst toont per land het eerste automerk.
De Dion-Bouton (1884).
EERSTE AUTOMERK PER LAND
1884. Eerste automerk uit Frankrijk: De Dion-Bouton.
1887. Eerste automerk uit Duitsland: Benz.
1893. Eerste automerk uit Amerika: Lambert.
1894. Eerste automerk uit België: Dasse.
1895. Eerste automerk uit Engeland: Bersey en Lanchester.
1895. Eerste automerk uit Italië: Lanza.
1896. Eerste automerk uit Rusland: Yakovlev-Frezer.
1896. Eerste auto uit Australië – Thomson.
1897. Eerste automerk uit Nederland: Eysink. Stratingh en Becker (1834), Johan Loeff (1870) en P. van Rijn (1887) bouwden weliswaar eerder auto’s, maar daarbij was geen sprake van enige vorm van serieproductie, laat staan een echte autofabriek, maar dat betroffen geen echte automerken (zoals hierboven gespecificeerd). Zo betrok Eysink haar motoren aanvankelijk bij Benz. Misschien bent u van mening dat bij het ‘eerste automerk van Nederland’ ook de motor van Nederlands fabrikaat moet zijn? In dat geval zijn er twee kandidaten: opnieuw Eysink (vanaf 1899 met ‘eigen’ motoren) en de Groninger Motor-Rijtuigenfabriek. Het veel beroemdere Spijker (in 1898 vanwege de koetsenexport naar Engeland omgedoopt tot Spyker) startte de serieproductie pas in 1900.
1901. Eerste automerken uit Spanje: Castro en Fenix.
1904. Eerste automerk uit Indonesië: Wenkelmobil. Niet helemaal eerlijk. Dit betreft een door een Duitser ontworpen auto waarvan alleen de eerste prototypes in Indonesië werd geassembleerd. Daarna werd de auto gewoon in Duitsland geproduceerd.
1906. Eerste automerk uit Noorwegen: Fossum.
Takuri (1907).
1907. Eerste automerk uit Japan: Takuri. Elders in dit document staat dezelfde auto afgebeeld als hierboven, maar dan onder de merknaam Darracq. Toch klopt het. Takuri kocht namelijk kant-en-klare carrosserieën bij Darracq en monteerde die op een onderstel van eigen fabrikaat.
1913. Eerste automerk uit Zuid-Afrika: Streeter & Smith.
1922. Eerste automerk uit Polen: CWS.
1922. Eerste automerk uit Wales: Gwalia.
1951. Eerste automerk uit China: Dong Feng (Oostenwind).
1955. Eerste automerk uit Israël: Sabra.
1958. Eerste automerk uit Finland: Wiima.
1958. Eerste automerk uit Guernsey: Mum.
1958. Eerste automerk uit Taiwan (voor:heen Taipe): YLN.
1959. Eerste automerk uit Egypte: Ramses.
1972. Eerste automerk uit Man: Peel.
1966. Eerste automerk uit Turkije: Otosan.
1967. Eerste automerk uit Iran: Pay Kan .
1967. Eerste automerk uit Portugal: UMM.
1985. Eerste automerk uit Maleisië: Proton.