AUTO MET ZES WIELEN
Eerste personenauto met zes wielen: Lepape (Frankrijk, 1897). Met name in Frankrijk (in 1903 bij De Dietrich en Borderel-Cail en in 1905 bij Gros) groeide dit vervolgens in dit opzicht een kortstondige rage, omdat men dacht dat het weggedrag van een personenauto met zes wielen comfortabeler zou zijn. Die wens was begrijpelijk, gezien de staat van de wegen uit die tijd.
Afbeelding 1 – Kurtis (1948).
Zeswielers kwamen daarna alleen nog enkele malen in de autosport voor. Eerste auto met vier achterwielen en twee voorwielen: Kurtis (Amerika, 1948, zie afbeelding 1). De bedoeling was dat met behulp van vier aangedreven achterwielen de tractie verbeterd kon worden. March (zie afbeelding 2) construeerde in 1977 een Formule 1-auto van hetzelfde concept, al was dat primair bedoeld als PR-stunt.
Afbeelding 2 – March (1977).
Eerste auto met vier voorwielen en twee achterwielen: Tyrrell (Engeland, 1976, zie afbeelding 3). Bij deze Formule 1-auto was het voornamelijk te doen om een betere aerodynamica (vier kleine in plaats van twee grote voorwielen) plus een kleiner frontoppervlak en wegligging (door meer contact tussen banden en wegdek). De achterste helft van de auto was volkomen conventioneel.
Afbeelding 3. Tyrrell (1976).