De allereerste auto’s werden onveranderlijk onder primitieve werkomstandigheden ontworpen en gebouwd. Bijna altijd betrof dat unieke exemplaren, gebouwd in een werkplaats. In een fabriek is sprake van een zekere serieproductie.
FABRIEK VAN STOOMAUTO’S
1835. Eerste fabriek van stoomauto’s: Maudslay (Engeland). Maudslay was een ‘vroege’ stoomauto en dus nog zeker niet ‘praktisch bruikbaar’. Het was wel de eerste auto van enig soort, die in serie werd geproduceerd. Uiteraard was er hier nog geen sprake van massaproductie. De fiets ging qua ontwikkeling in veel opzichten aan de auto vooraf.
1883. Eerste fabriek van praktisch bruikbare stoomauto’s: De Dion, Bouton & Trepardoux (Frankrijk).
18985. In 1885 werd Amédée Bollée père (Frankrijk) de tweede ‘moderne’ fabriek van stoomauto’s, die voor het gewone publiek te koop waren. Benz en Daimler moesten toen nog aan hun eerste auto beginnen …
FABRIEK VAN PRAKTISCH BRUIKBARE BENZINE-AUTO’S
1887. Eerste fabriek: Benz (Duitsland). De eerste Benz stamt uit 1886.
FABRIEK VAN PRAKTISCH BRUIKBARE ELEKTRISCHE AUTO’S
1893. Eerste fabriek: Jeantaud (Frankrijk). De allereerste Jeantaud uit 1881 was een prototype zoals dat van Gottlieb Daimler in 1886: een omgebouwde koets met een motor in plaats van een paard.
FABRIEK VOOR DE OMBOUW VAN KOETS NAAR STOOMAUTO
1896. Eerste fabriek: Cruickshank (Amerika). In die periode zeker geen slecht idee. Zo’n ombouw was goed te doen, want vaak waren auto’s toen (naar het voorbeeld van de eerste Daimler van 1886) nog niet veel meer dan gemotoriseerde rijtuigen. En daarvan waren er genoeg.
FABRIEK ALS TOELEVERANCIER AAN ANDERE AUTOFABRIEKEN
1899. Eerste fabriek: Anthony (Amerika, 1899). Hier werden geen ‘eigen’ auto’s vervaardigd, maar alleen losse onderdelen voor ándere autofabrieken.
FABRIEK WAAR AUTO’S WERDEN GEASSEMBLEERD
1901. Eerste fabriek: Automobile Construction (Amerika). Hier moest de klant zelf alle onderdelen aanleveren, waardoor hij wel exact kon bepalen hoe hij zijn auto wilde hebben. In feite stond deze fabriek dus aan de wieg van het fenomeen ‘assemblage’.
FABRIEK VAN ‘ANONIEME’ AUTO’S
1903. Eerste fabriek: Lacoste et Battmann (Frankrijk). Hier werden kant-en-klare auto’s gebouwd, die na voltooiing in het geheim van een andermans logo werden voorzien en door die ‘automerken’ als hun product werden verkocht.
FABRIEK VAN UITSLUITEND BRANDWEERWAGENS
1903. Eerste fabriek:: Lafrance (Amerika).
FABRIEK VAN MOTORLOZE AUTO’S
1903. Eerste fabriek: Borbein (Amerika). Hier werden standaard motorloze auto’s gebouwd, waarbij de klant werd geacht zelf de motor aan te leveren. Borbein bouwde die dan voor hem in.
FABRIEK VAN UITSLUITEND LESAUTO’S
1906. Eerste fabriek: Academy (Engeland). Eigenlijk waren dit auto’s van het merk West, die in deze fabriek werden voorzien van dubbele bediening.
FABRIEK VAN UITSLUITEND TAXI’S
1909. Eerste fabriek: Gary Taxi Cab Company (Amerika).
FABRIEK MET ALLEEN VROUWELIJK PERSONEEL
1912. Eerste fabriek: K-D (Amerika). ‘K en D’ stond voor de namen van de twee vrouwelijke eigenaren/constructeurs, Margaret Knight en Beatrice Davidson.
FABRIEK VAN UITSLUITEND AMBULANCES EN BEGRAFENISAUTO’S
1912. Eerste fabriek van uitsluitend ambulances en begrafenisauto’s: Crane & Breed (Amerika). Deze worden allebei erop ontworpen om mensen in liggende positie te vervoeren. Dit is dus best een voor de hand liggende combinatie, als je er even over nadenkt.