De vroegste vorm van vering was de bladvering, die in zekere zin al in de Oudheid bekend was. Torsiestaafvering, schroefvering, luchtvering en hydropneumatische vering (elders apart behandeld) zijn allemaal ontwikkelingen uit het autotijdperk. Wielvering is – letterlijk en figuurlijk – een hoofdstuk apart!
BLADVEREN VAN HOUT
Circa 1500 v.Chr. De oude Egyptenaren gebruikten al bladveren, gemaakt van buigzaam essenhout, voor de bouw van katapulten. Ongeveer in dezelfde periode werden, eveneens in Egypte, de velgranden van wagenwielen soms met een reep leer overtrokken om het houten wiel te beschermen en misschien ook wel om enige vering te bewerkstelligen.
Circa 0. In het Romeinse Rijk creëerde men bij koetsen van hooggeplaatste personen enig rijcomfort door het passagierscompartiment verend op te hangen met behulp van flexibele houten planken. Houten veren zijn bij auto’s slechts enkele keren – en dan nog op experimentele basis – toegepast.
1902. Eerste auto met houten bladveren: Orient Buckboard (Amerika). Deze uiterst rudimentaire auto (eerder een ‘vroege’ skelter) had een chassis van houten planken. Die planken werden geacht voldoende vering te genereren. Houten veren zijn bij auto’s slechts enkele keren – en dan nog op experimentele basis – toegepast.
1910. De eerste echte auto met echte houten bladveren werd gebouwd door Lanchester (Engeland, 1910).
BLADVEREN VAN STAAL
1804. In Engeland werden vanaf 1760 stalen bladveren voor koetsen gebruikt. Een bladveer bestaat uit een stapel onder voorspanning gebrachte bladen, die bij elkaar worden gehouden door een torenbout en veerstroppen. Het was dus geen wonder, dat de uitvinder van elliptische stalen bladveren, Obadiah Elliott een Engelsman was. Hij monteerde de bovenbouw van een koets direct op vier stalen elliptische bladveren, die aan de onderkant met de twee assen waren verbonden. Dat maakte de aanwezigheid van een apart chassis overbodig. Elliott won er een gouden medaille van de Society of Arts mee. Zijn uitvinding ontketende een revolutie in de koetsenwereld.
1878. Eerste auto met dwarsgeplaatste elliptische bladveren: Amédée Bollée père (Frankrijk).
1886. Eerste auto met in lengterichting geplaatste elliptische bladveren: Benz (Duitsland). Hetzelfde automerk bouwde in 1893 als eerste een auto met in lengterichting geplaatste elliptische bladveren in combinatie met een dwarsgeplaatste bladveer.
1897. Eerste auto met bladveren tussen chassis/assen en carrosserie/chassis: Simpson (Engeland). Schokdempers bestonden toen nog niet. Die kwamen er pas in 1899.
1909. Eerste auto met verstelbare ‘bladveren’: Cooper (Engeland). Dat verstellen moest de bestuurder zelf doen, van buitenaf. Bijzonder is hierbij niet primair de verstelbare bladveer, maar wel het besef dat je op deze manier de wegeigenschappen naar believen kon beïnvloeden.
1922. Eerste auto met één veerblad per wiel: Fiat (Italië). Tot dusverre was er altijd sprake geweest van bladveerpakketten. Eén relatief dikke bladveer weegt echter minder en is tevens minder onderhoudsgevoelig dan een pakket met meerdere dunne bladveren.