Bij een elektrisch ontstekingssysteem vindt tussen de elektroden van een bougie een ontbranding plaats, die het brandstof-luchtmengsel in de verbrandingsruimte ontsteekt. Een bougie maakt deel uit van de elektrische installatie. Tussen twee elektrodes wordt op de gewenste momenten door de elektrische installatie een ontstekingsvonk gegenereerd, waardoor in de verbrandingsruimte de verbranding van het brandstof-luchtmengsel begint.
1808. De boogvormige vonk die overspringt tussen twee elektroden die zich op enige afstand van elkaar bevinden (zoals bij de latere bougie), heet booglicht. Ontdekker van het booglicht: Humphrey Davy (Engeland). Davy deed zijn ontdekking in 1808, dus ver vóór de uitvinding van de bougie.
1860. Uitvinder van de laagspanningsbougie: Jean Joseph Étienne Lenoir (België/Frankrijk). In 1860 was er nog sprake van laagspanning omdat er geen bobines bestonden..
1902. Uitvinder van de hoogspanningbougie: Gottlob Honold (Duitsland). Hier was dus al sprake van bobine-ontsteking, waarbij de ontstekingsspanning veel hoger was.
1903. Eerste auto’s met twee bougies per cilinder: Daimler Belge en Germain (België).
Mercedes (1914).
1914. Eerste auto’s met drie bougies per cilinder: McFarlan (Amerika) en Mercedes (Duitsland). De McFarlan was ewen gewone personenauto, de mercedes een Grand Prix-auto. Bij de Grand Prix-racer van dat jaar was zelfs een afgeplugd gat voor een eventuele vierde bougie aanwezig, maar die was nooit nodig.