Een oorspronkelijke buggy (letterlijk: mugje) was een Amerikaans negentiende-eeuws tweewielig rijtuigje voor één paard. Een moderne buggy is voorzien van een (ingekort) chassis, de motor van een Volkswagen Kever en een kunststofcarrosserietje.
BUGGY MET STOOMMOTOR
1867. Uitvinder van de buggy met stoommotor: Henry Taylor (Canada). Taylors voertuigje zou je een stoom-buggy kunnen noemen. Die bestond dus al ruim een eeuw vóór de benzine-buggy.
BUGGY MET BENZINEMOTOR
1968. Uitvinder van de buggy met benzinemotor: Bruce Meyers (Amerika). Meyers was van beroep botenbouwer en had veel verstand van werken met polyester. Toen de professionele autowereld de ietwat amateuristisch getinte buggy-markt ontdekte, begonnen allerlei automerken ineens ook buggy-achtige modellen te bouwen (Mini Moke, Citroën Méhari, Daihatsu Sand Buggy). Om voor de hand liggende redenen gebruikten de gevestigde automerken geen Kever-motor maar een ‘eigen’ krachtbron. In Nederland deed de buggy als doe-het-zelf-project zijn intrede. Ruska was ongetwijfeld de bekendste fabrikant.