Een moderne caravan is geen motorvoertuig, maar een aanhangwagen met woonaccomodatie die door een auto wordt voortgetrokken.
VOORGESCHIEDENIS
Mogelijk was de eerste caravan het (uiteraard door paarden getrokken) voertuig, waarin de Romeinse heerser Julius Caesar in het jaar 30 het 1.200 kilometer lang traject Romeo-Arles (Frankrijk) non-stop in acht dagen aflegde. Weliswaar beschikte het Romeinse Rijk toen al over een heel behoorlijk wegennet, maar toch: 150 kilometer per dag, tweeduizend jaar geleden!
CARAVAN
De oorspronkelijke ‘caravan’ was een uit de achttiende eeuw daterende twee-assige woonwagen met een linnen kap, die door één paard werd getrokken. Afgezien daarvan voldeed zo’n caravan toen al qua interieur interieur volledig aan de eisen die nog steeds aan een dergelijk voertuig worden gesteld.
Uitvinder van de caravan in de vorm van een voor recreatie bedoelde woonwagen: Gordon Stables (Engeland, 1886).
In 1907 werd de Royal Caravan Club of Great Britain and Ireland opgericht. Dit was de eerste club van caravan-eigenaren. Qua doelstellingen was deze vereniging een soort automobielclub voor caravans. In 1907 had nog niemand bedacht, dat je een caravan ook met een auto kon trekken.
TWEE-ASSIGE CARAVAN (1919)
Eerste twee-assige caravan: Eccles (Engeland, 1919). Dit was de eerste caravan, waarvan het de bedoeling was dat deze door een auto werd voortgetrokken. Het merk Eccles bestaat overigens nog steeds.
EENASSIGE CARAVAN (1921)
Eerste eenassige caravan: Darracq (Frankrijk, 1921). Dit voertuig was voorzien van vijf ramen, waarvan er vier in stilstand uitschuifbaar waren zodat er aan de binnenkant sprake was van een heuse vensterbank.
Vanaf circa 1935 kregen caravans de karakteristiek-aerodynamische druppelvorm die nog steeds ‘in’ is. Het nadeel was natuurlijk dat dit veel interieurruimte opslokte. In datzelfde jaar verschenen de eerste vouwwagens. Een vouwwagen is een halfhoge platte aanhangwagen met één as, waarvan de bovenbouw kan worden uitgevouwen tot een soort caravan.