De cilinders van een automotor hebben aan de onderkant een ‘open’ verbinding met het carter. Bovenaan bevindt zich de cilinderkop. Binnenin de cilinders bewegen de zuigers op en neer.
1886. Eerste auto met een eencilindermotor: Benz (Duitsland).
1889. Eerste auto met een tweecilindermotor: Daimler (Duitsland). Deze V2-motor van Daimler was er dus eerder dan de eerste tweecilinder-lijnmotor.
1894. Eerste auto met een driecilindermotor: Balzer (Amerika). Driecilinder-stermotor. In 1904 brachten Compound (Amerika) en Phoenix (Engeland) heel bijzondere driecilinder-lijnmotoren uit. Daarbij ‘draaide’ de middelste cilinder (met een grotere boring) geheel op de uitlaatgasenergie van de andere twee cilinders.
1895. Eerste auto met een viercilindermotor: Mors (Frankrijk). Viercilinder-lijnmotor.
1902. Eerste auto met een zescilindermotor: Spyker (Nederland). Zescilinder-lijnmotor.
1902. Eerste auto’s met een achtcilindermotor: CGV, Charron en Renault (Frankrijk). Achtcilinder-lijnmotor.
1904. Eerste auto met een vijfcilindermotor – Heymann (Amerika). Vijf-cilinder-stermotor.
1907. Eerste auto met een twaalfcilindermotor: Haynes (Amerika). V12-motor. Alle ‘vroege’ V12-motoren werden gebouwd door Amerikaanse automerken zoals Schebler (1908), Enger (1915) en National (1915).
1910. Eerste tiencilindermotor: Voisin (Frankrijk). V10-motor. Nacional Pescara (Spanje) ontwierp een tiencilinder-lijnmotor maar bouwde deze niet.
1927. Eerste negencilindermotor: Willis (Amerika). Negencilinder-lijnmotor.
1930. Eerste auto met een zestiencilindermotor: Cadillac (Amerika). V16-motor. Een jaar later brachten ook Marmon en Peerless (Amerika een model uit met een V16-motor.
.