De cilinderkop sluit het motorblok aan de bovenkant af. In deze ruimte (één per cilinder) wordt het brandstof-luchtmengsel verbrand. De wanden worden gevormd door (aan de onderkant) de zuigerbodem, de wand van de cilinder en (aan de bovenkant) de cilinderkop.
CILINDERKOP EN CILINDERBLOK UIT ÉÉN STUK
Eerste auto: Benz (Duitsland, 1886). Destijds hadden alle motoren nog één onderliggende nokkenas.
CILINDERKOPPEN MET HALFBOLVORMIGE VERBRANDINGSRUIMTES
Eerste auto met halfbolvormige verbrandingsruimtes en één onderliggende nokkenas: Amédée Bollée fils (Frankrijk, 1896).
Op Bollée na scheen jarenlang niemand zich te realiseren, dat een ‘ideale’ verbrandingsruimte een bolvorm – of anders minimaal een halve bolvorm – had.
Peugeot (1912).
Eerste auto met cilinderkoppen met halfbolvormige verbrandingsruimtes en twee bovenliggende nokkenassen: Peugeot (Frankrijk, 1912). De motor van de hierboven afgebeelde Peugeot Grand-Prix-auto was in autosporthistorisch opzicht tientallen jaren lang normbepalend.
1905 – AFNEEMBARE CILINDERKOPPEN
Eerste automet afneembare cilinderkoppen: Delahaye (Frankrijk, 1905).
In 1908 werd de motor van de wereldberoemde T-Ford ook zo gebouwd. Daarvóór bestonden cilinderkop en cilinderblok uit één stuk.
1917 – CILINDERKOPPEN VAN LICHTMETAAL
Eerste auto: Franklin (Amerika, 1917). Lichtmetaal is een metaallegering met als hoofdbestanddeel aluminium. Puur aluminium is weliswaar heel licht, maar ook zo zacht dat het altijd als deel van een legering moet worden gebruikt.
1924 – RICARDO-CILINDERKOPPEN
Eerste auto: Chrysler (Amerika, 1924). In Engeland bereikte Harry Ricardo (Engeland) soortgelijke resultaten door aanpassingen aan de cilinderkop, dus zonder vooralsnog de samenstelling van benzine (immers een Amerikaans patent) te manipuleren.
1927 – CILINDERKOPPEN VAN ALPAX
Eerste auto: De Lavaud (Frankrijk, 1927). Alpax is een lichtmetaal, maar dan bestaande uit een legering van aluminium-silicium. Alpax werd uitgevonden in 1921, direct na de Eerste Wereldoorlog. Destijds was koper zeer moeilijk verkrijgbaar. Dat gold dus ook voor de legering aluminium-koper. Daarom werd bij de fabricage van lichtmetalen componenten voor auto’s, trams en zelfs luchtschepen soms aluminium-silicium gebruikt.
VOOR GERELATEERDE INFO: ZIE ‘MOTOR – ONDERDELEN’