Een motor met desmodromische klepbediening heeft helemaal geen klepveren. De kleppen worden dan door de nokkenas geforceerd en dus spelingvrij geopend en gesloten. Zwevende kleppen zijn dan onmogelijk, omdat een dergelijke motor – zoals gezegd – geen klepveren heeft.
1896. Uitvinder van de desmodromische klepbediening: Gustav Mees (Duitsland). In principe was dit een belangrijke uitvinding, want de klepveren uit die periode waren van gebrekkige kwaliteit en dus geen lang leven beschoren.
Peugeot (1912).
1912. Hoewel desmodromische klepbediening nooit een wereldsucces werd (onder meer vanwege de onderhoudsgevoeligheid), waren de snelste Grand Prix-auto’s van 1912 (Peugeot, zie bovenste afbeeldingen) en 1954-1955 (Mercedes-Benz, zie onderste afbeeldingen) ermee uitgerust. Ducati-motorfietsen (met als typenaam ‘Desmo’) gebruiken dit systeem al sinds 1954.
Mercedes-Benz (1954).
Mercedes-Benz (1954).