De distributie van een motor beslaat het traject tussen de krukas en de nokkenas(sen). Het traject tussen de nokkenas(sen) en de kleppen valt onder de klepbediening.
Auto Union (1938).
DISTRIBUTIESYSTEEM MET EEN KONINGSAS
1902. Eerste auto: Maudslay (Engeland. Dit systeem bestond uit een vanuit het midden van de krukas lopende verticale as met onder en boven conische tandwieloverbrengingen. Duur en gecompliceerd, maar in technisch opzicht het neusje van de zalm. De afbeelding toont de koningsas-constructie van een Auto-Union Grand Prix-auto uit 1938.
DISTRUBUTIESYSTEEM MET EEN KETTING
1935. Eerste auto: Alfa Romeo (Italië. Normaal gesproken gebeurt dit via het voorste uiteinde van de krukas. Bijzonder bij deze auto was, dat de ketting vanaf het midden van de krukas naar de bovenliggende nokkenas liep. Op die manier werd de krukas minder belast.
DISTRIBUTIESYSTEEM MET EEN GETANDE RIEM
1961. Eerste auto: Glas (Duitsland). Zo’n distributieriem is gemaakt van met staaldraad versterkt kunststof en moet periodiek preventief worden vervangen.