Een motor met drukvulling wordt letterlijk onder druk gevuld met brandstof-luchtmengsel. Dan wordt de inlaatlucht in de motor geduwd (overdruk) in plaats van in de motor gezogen (onderdruk) teneinde een betere cilindervulling te verkrijgen. Een compressor wordt door de krukas aangedreven. Voordeel: hij werkt – in tegenstelling tot een uitlaatgasturbo – bij elk motortoerental. Nadeel: een compressor kost relatief veel motorvermogen om zijn werk te kunnen doen.
VOORGESCHIEDENIS
Oorspronkelijk wilden de broers Philander en Francis Roots (Amerika, 1860) met hun Roots-compressor de ventilatie van mijnen verbeteren. De mijnbouw was ten tijde van de Industriële Revolutie namelijk voor de economie van levensbelang. Auto’s bestonden er toen nog niet.
Gottlieb Daimler (Duitsland) dacht er al in 1885 over om zijn eerste automotor van drukvulling te voorzien. Daarom nam hij patent op de Roots-compressor, evenals Rudolf Diesel in 1896 en Louis Renault in 1902. Uiteindelijk deed niemand er iets mee.
DE VOLGENDE GERELATEERDE ITEMS WORDEN ELDERS IN WWW.365AUTOHISTORIE.NL APART BEHANDELD:
COMPRESSOR (1860)
G-LADER (1905)
UITLAATGASTURBO (1950)
INTERKOELER (1926)
COMPREX (1965)