VENSTERGLAS
1899. Eerste auto’s met ruiten van vensterglas: Amédée Bollée fils en De Dion-Bouton (Frankrijk). Dit waren de eerste twee personenauto’s met een dak – dus met ruiten erin. De voorruiten van auto’s werden aanvankelijk (bij gebrek aan beter) gemaakt van vensterglas, maar die veroorzaakten bij breuk scherpe glasscherven – veel te gevaarlijk bij gebruik in auto’s.
GEHARD GLAS
1909. Uitvinder: Édouard Benedictus (Frankrijk). Mét de toenemende rijsnelheden en de komst van de ‘gesloten’ carrosserie werden auto’s steeds vaker uitgerust met glazen voorruiten. Beter dan vensterglas was gehard glas (veiligheidsglas), dat bij inslag in duizenden stukjes breekt.
1915. Eerste auto met een voorruit van gehard glas: Ford (Amerika). Pas jaren later raakten ook andere Amerikaanse automerken (Stutz, Rickenbacker) hierin geïnteresseerd.
GELAAGD GLAS
1927. Een gelaagde voorruit bestaat uit twee glaslagen met daartussen een laagje folie. Waar een voorruit van gehard glas aan gruzelementen gaat, loopt een gelaagde voorruit vaak amper barsten op. Eerste auto met een voorruit van gelaagd glas: Ford (Amerika, 1927).
KOGELVRIJ GLAS
1933. Eerste auto met een voorruit van kogelvrij glas: Chrysler (Amerika). Kogelvrij glas bestaat uit laagjes glas (net als bij een gelaagde voorruit) afgewisseld door laagjes transparante koolstofhoudende kunststof. In de kogelvrije voorruit van deze politieauto waren twee ronde gaten aangebracht, waar de bestuurder of zijn collega een geweerloop doorheen kon steken. Dat maakte het mogelijk om tijdens een achtervolging goed beschermd op de vervolgde auto te schieten.