‘Halfautomatisch’ wil zeggen, dat de bestuurder wel moet schakelen maar niet hoeft te ontkoppelen/koppelen. De automatische transmissie wordt elders in dit document behandeld.
TRANSMISSIE MET VOORKEUZESCHAKELING
1906. Eerste auto: Pilgrim (Engeland). Voorkeuzeschakeling (‘preselector’) betekent, dat de bestuurder een schakelmanoeuvre alvast kan uitvoeren vóór het daadwerkelijke moment waarop geschakeld wordt. Als dat dan zover is, hoeft hij niet meer te ontkoppelen.
TRANSMISSIE MET VLOEISTOFKOPPELING
1907. Uitvinder: Hermann Föttinger (Duitsland). Bij deze automatische koppeling stuwt de snelst draaiende helft de olie naar de traagst draaiende helft en brengt deze tot een hoger toerental.
TRANSMISSIE MET MAGNETISCHE KOPPELING
1916. Uitvinder: J.B. Entz (Amerika). De taak van de linkervoet van de bestuurder werd hierbij overgenomen door een elektromotor. De bestuurder moest nog wel zelf schakelen.
HALFAUTOMATISCHE TRANSMISSIE
1930. Dit betrof een patent, dat al sinds 1916 op naam stond van Ford (Amerika). Eerste auto: Daimler (Engeland).
2006. Eerste auto met een halfautomatische transmissie met twee koppelingen: Volkswagen (Duitsland). DSG (DirektSchaltGetriebe) is een halfautomatische transmissie met twee automatische koppelingen, die bij een schakelmanoeuvre tegelijk worden geactiveerd: één voor het ontkoppelen en één voor het koppelen. Daardoor wordt de schakeltijd aanzienlijk verkort.