Een verbrandingsmotor heeft per cilinder altijd minimaal één inlaatklep en één uitlaatklep. Hoe groter het totale klepoppervlak (door grotere of meer kleppen per cilinder), des te meer brandstof-luchtmengsel kan er per verbrandingscyclus in of uit de cilinder. En des te beter presteert dan de motor.
Afbeelding 1 – Napier (1902).
DRIE KLEPPEN PER CILINDER
Eerste auto met een motor met drie kleppen (twee inlaatkleppen en één uitlaatklep) per cilinder: Napier (Engeland, 1900, zie afbeelding 1).
Eerste auto met een motor met één inlaatklep en twee uitlaatkleppen: Nazzaro (Italië, 1922). Nazzaro is voor zover bekend het enige automerk, dat hierop een alternatieve drieklepsmotor bouwde met één inlaatklep en twee uitlaatkleppen. De gebruikelijke opstelling bij een motor met drie kleppen per cilinder was – en is nog steeds – twee inlaatkleppen en één uitlaatklep.
VIER KLEPPEN PER CILINDER
Eerste auto met een motor met vier kleppen (twee inlaatkleppen en twee uitlaatkleppen) per cilinder: Winton (Amerika, 1906). Al deze kleppen werden door slechts één nokkenas bediend.
Afbeelding 2 – Lion-Peugeot (1908).
ZES KLEPPEN PER CILINDER (VIJF INLAATKLEPPEN EN ÉÉN UITLAATKLEP)
Eerste auto met een motor met zes kleppen per cilinder (vijf inlaatkleppen en één uitlaatklep): Lion-Peugeot (Frankrijk, 1908, zie afbeelding 2). Meer specifiek: één grote uitlaatklep in het midden met vijf kleine inlaatklepjes daaromheen. De merkwaardige constructie van deze race-auto was het gevolg van een niet goed doordacht technisch reglement, waarbij de maximum boring afhankelijk was gemaakt van het aantal cilinders – in dit geval: één, met een enorme slag!
VIJF KLEPPEN PER CILINDER
Eerste auto met een motor met vijf kleppen (drie inlaatkleppen en twee uitlaatkleppen) per cilinder: Austro-Daimler (Oostenrijk, 1910).
NATRIUMGEVULDE UITLAATKLEPPEN
Uitvinder: Sam Heron (Engeland, 1925). Een uitlaatklep wordt extreem heet vanwege de hoge temperatuur van de uitlaatgassen. Daarom is de steel van een uitlaatklep vaak hol en voor 60 % gevuld met natrium, een metaal dat bij 100 graden Celsius vloeibaar wordt. Door de op-en-neergaande bewegingen van de klep klotst het vloeibare natrium en voert zo warmte vanaf de klepschotel naar de klepsteel af.
ZES KLEPPEN PER CILINDER (DRIE INLAATKLEPPEN EN DRIE UITLAATKLEPPEN)
Eerste auto met een motor met zes kleppen per cilinder (drie inlaatkleppen en drie uitlaatkleppen:: Maserati (Italië, 1985).
ZEVEN KLEPPEN PER CILINDER
Eerste motor met zeven kleppen (vier inlaatkleppen en drie uitlaatkleppen) per cilinder: Yamaha (Japan, 1993). Dit betrof een eencilinder-testmotor, gebouwd met de bedoeling om op termijn een Formule 1-motor te ontwerpen maar nooit verder ontwikkeld.
DE VOLGENDE GERELATEERDE ITEMS WORDEN ELDERS IN WWW.365AUTOHISTORIE.NL APART BEHANDELD
KLEPBEDIENING (1896)