Koolstofvezel is een kunststof materiaal met als basis koolstof. Het is uiterst sterk, keihard en licht in gewicht. Het materiaal heeft een veel hogere bedrijfstemperatuur dan staal
CARROSSERIEDELEN VAN KOOLSTOFVEZEL
In de Formule 1 werden in 1974 al kleine, niet al te zwaar belaste carrosseriedelen van koolstofvezel gemaakt.
REMMEN VAN KOOLSTOFVEZEL
Eerste auto met koolstofvezel remmen: Brabham (Engeland, 1977). In de Formule 1 zijn koolstofvezel remmen (remschijven en remblokken) al lang gemeengoed. Ze worden tegenwoordig ook toegepast op dure sportwagens voor de gewone weg.
CHASSIS VAN KOOLSTOFVEZEL
Eerste auto’s met een chassis van aluminium/koolstofvezel/aluminium-composiet: McLaren en Lotus (Engeland, 1981). Koolstofvezel is dan wel uitermate sterk, licht en keihard maar ook bros. Daarom kan het voor chassis alleen worden gebruikt in combinatie met aluminium. Sinds de ontdekking van McLaren en Lotus hebben alle Formule 1-auto’s dit soort chassis, evenals sommige (zeer) dure sportwagens voor de gewone weg.