LAKKLEUREN
Eerste auto leverbaar in slechts één standaardkleur: Austin (Amerika, 1902). In 1908 wilde ook Henry Ford zijn auto’s alleen maar in zwart leveren, maar dat was alleen omdat zwart toen de enige sneldrogende lakkleur was.
Eerste auto leverbaar in twee lakkleuren: Odelot (Amerika, 1915). Voor de carrosserie kon men kiezen tussen rood, groen en geel. De motorkap en spatschermen waren standaard zwart en werden pas op het laatst gemonteerd. Een slimme vondst, die nauwelijks investeringen vergde.
BODY STRIPING
Eerste auto: Read (Amerika, 1913). Body striping betekent: de carrosserie (ter verfraaiing) voorzien van strepen. In de regel worden die strepen er naderhand (dus al het lakwerk geheel is afgerond) opgeplakt. Bij deze auto was de body striping uitgevoerd in grijs/zwart.
LAKSOORTEN
Eerste auto’s met een nitrocelluloselaklaag: Ford en Oakland (Amerika, 1924). Dit is een sneldrogende lak op synthetische basis, waaraan nitrocellulose is toegevoegd. Belangrijk voordeel: veel sneller drogend, dus kortere wachttijden in de fabriek.
Eerste auto met een laklaag met parelmoereffect: Graham-Paige (Amerika, 1930).
Eerste auto met een metallic-laklaag: Graham-Paige (Amerika, 1930). Metallic-lak is lak met een metaalachtige glans.