Lichtmetaal is een metaallegering met als belangrijkste bestanddeel bijna altijd aluminium. Lichtmetaal is aanzienlijk lichter is dan ‘gewoon’ staal.
1897. Eerste auto met een gedeeltelijk lichtmetalen carrosserie: Panhard & Levassor (Frankrijk). Dit was de eerste keer, dat het verschil zichtbaar werd tussen een huis-tuin-en-keuken-auto en een auto die speciaal voor races was geprepareerd.
1900. Eerste auto met een geheel lichtmetalen carrosserie: Porter (Amerika).
1900. Eerste auto met een lichtmetalen motorblok: Napier (Engeland)
1901. Eerste auto met een chassis van staal/lichtmetaal-composie: Lanchester (Engeland). Composiet is materiaal, dat is samengesteld uit twee basismaterialen – in dit geval staal en lichtmetaal. Deze auto was zijn tijd ver vooruit en werd dan ook niet in productie genomen.
1902. In 1902 bouwde Lanchester (Engeland) net zo’n lichtgewicht-personenauto als Porter in 1900. Audi’s revolutie van 1994 was dus eerder een evolutie.
Cornelian (1915).
1915. Eerste auto met een lichtmetalen chassis én carrosserie: Cornelian (Amerika, zie de afbeelding). Deze race-auto nam nooit deel aan een Grand Prix en slechts één keer (achteraan meerijdend) aan de ‘Indy 500’. Toch werd de Cornelian een icoon in de autohistorie als de eerste auto ooit met een (op jachtvliegtuigen gebaseerde) semi-monocoque-chassis.
1917. Eerste auto met een lichtmetalen cilinderkop: Franklin (Amerika).