Bij een lijnmotor staan alle cilinders op een rij achter elkaar. Een lijnmotor is langer en smaller dan een V-motor. Tot kort na 1900 waren meercilindermotoren tamelijk zeldzaam.
LIJNMOTOR
Eerste auto met een tweecilinder-lijnmotor: Hammel (Denemarken, 1888).
Eerste auto met een viercilinder-lijnmotor: Mors (Frankrijk, 1895).
Eerste auto:met een zescilinder-lijnmotor: Spyker (Nederland, 1903).
Eerste auto’s met een achtcilinder-lijnmotor: CGV, Charron en Renault (Frankrijk, 1902).
Eerste auto met een driecilinder-lijnmotor: Züst (Italië, 1903). Omstreeks die tijd werd de driecilinder-lijnmotor redelijk bekend. Daihatsu was dus in de jaren tachtig niet de eerste met dit soort motoren!
Eerste negencilinder-lijnmotor: Willis (Amerika, 1927). De enige negencilindermotor ooit gemaakt, maar nooit in een auto gebruikt.
Eerste tiencilinder-lijnmotor: Nacional Pescara (Spanje, 1931). Wel op papier ontworpen maar nooit gebouwd. Enig in zijn soort.
Eerste auto met een lijnmotor met twaalf cilinders: Voisin (Frankrijk, 1936). De enige ooit. Deze auto is wel gebouwd maar ging nooit in productie.
Eerste auto met een vijfcilinder-lijnmotor: Mercedes-Benz (Duitsland, 1975). Overigens had Ford (Amerika) dit ook al eens geprobeerd – in 1929!