Bij een lijnmotor staan alle cilinders op een rij achter elkaar. Een lijnmotor is langer en smaller dan een V-motor. Tot kort na 1900 waren meercilindermotoren tamelijk zeldzaam.
1888.Eerste auto met een tweecilinder-lijnmotor: Hammel (Denemarken).
1895. Eerste auto met een viercilinder-lijnmotor: Mors (Frankrijk).
1902. Eerste auto’s met een achtcilinder-lijnmotor: CGV, Charron en Renault (Frankrijk).
1903. Eerste auto:met een zescilinder-lijnmotor: Spyker (Nederland).
1903. Eerste auto met een driecilinder-lijnmotor: Züst (Italië). Omstreeks die tijd werd de driecilinder-lijnmotor redelijk bekend. Daihatsu was dus in de jaren tachtig niet de eerste met dit soort motoren!
1927. Eerste negencilinder-lijnmotor: Willis (Amerika). De enige negencilindermotor ooit gemaakt, maar nooit in een auto gebruikt.
1931. Eerste tiencilinder-lijnmotor: Nacional Pescara (Spanje). Wel op papier ontworpen maar nooit gebouwd. Enig in zijn soort.
1936. Eerste auto met een lijnmotor met twaalf cilinders: Voisin (Frankrijk). De enige ooit. Deze auto is wel gebouwd maar ging nooit in productie.
1975. Eerste auto met een vijfcilinder-lijnmotor: Mercedes-Benz (Duitsland). Overigens had Ford (Amerika) dit ook al eens geprobeerd – in 1929!