‘Ontsteking van een vonk’ is hetzelfde als ‘ontbranding als gevolg van een vonk’. Tussen de elektroden van en bougie vindt op een bepaald moment een ontbranding plaats. Daardoor wordt het brandstof-luchtmengsel in de verbrandingsruimte ontstoken.
ELEKTRISCHE ONTSTEKING
Uitvinder: Alessandro Volta (Italië, 1776). Hij ontdekte, dat een mengsel van brandbaar gas en lucht met behulp van een vonk tot ontbranding kon worden gebracht. Volta gebruikte zijn vinding om het pistool (een Italiaanse uitvinding uit 1430) te moderniseren. Dankzij zijn ‘pistola di Volta’ staat hij te boek als de elektrische ontsteking.
Uitvinder van de auto met elektrische ontsteking: Isaac de Rivaz (Zwitserland, 1807). De Rivaz paste het principe van Volta toe als ontstekingssysteem in zijn eencilinder-gasmotor.
Eerste auto met elektrische ontsteking inclusief ontstekingsvervroeging: Packard (Amerika, 1900). door de ontbranding van het mengsel vóór BDP te laten plaatsvinden (dus te vervroegen) vindt de verbranding op het juiste moment plaats. Tot nog toe moest dit met de hand worden afgeregeld.
VONKINDUCTOR (RUHMKORFF-ONTSTEKING)
De vonkinductor werd uitgevonden door Nicholas Callan (Ierland, 1836), doorontwikkeld door Heinrich Daniel Ruhmkorff (Duitsland) en voor ‘autogebruik’ geschikt gemaakt door Jean Joseph Étienne Lenoir (België/Frankrijk). Dit systeem betreft een transformator, waarmee door middel van inductie uit een gelijkstroombron wisselstroomspanningen van wel 100.000 volt kunnen worden gegenereerd. Vanzelfsprekend was de door Étienne Lenoir gebouwde motor met inwendige verbranding (1859) hiermee uitgerust. De bobine (uitgevonden in 1902) is qua concept op deze vonkinductor gebaseerd.
GLOEIBUISONTSTEKING
Uitvinder: Wilhelm Maybach (Duitsland, 1883). De gloeibuis is – anders dan de bougie – een zwakke ontstekingsbron, die bovendien net als en waakvlam permanent moet zijn geactiveerd – dus ook als het niet zou moeten.
MAGNEETONTSTEKING
1884. Uitvinder: Nikolaus Otto (Duitsland). Magneetontsteking bestaat uit een door de krukas aangedreven as met een magneet, die binnen een spoel ronddraait zodat daarin elektriciteit wordt opgewekt. Dit is het eerste ontstekingssysteem met een vonk-op-het-juiste-moment in plaats van een permanente ‘waakvlam’. Magneetontsteking werd algemeen gebruikt tot circa 1926.
ONTSTEKINGSSYSTEEM MET ONTSTEKINGSVERVROEGING
Eerste auto: Packard (Amerika, 1900). Door de ontbranding van het mengsel vóór BDP te laten plaatsvinden (dus te vervroegen) vindt de verbranding op het juiste moment plaats. Tot dan toe moest dit met de hand worden afgeregeld.
TRANSISTORONTSTEKING
Eerste auto: NSU (Duitsland, 1966). Bij een transistorontsteking zijn de (bewegende en dus slijtende) contactpunten vervangen door een niet-slijtende transistor.
CONTACTPUNTLOOS ONTSTEKINGSSYSTEEM
Eerste auto: Chrysler (Amerika, 1973). Bij een contactpuntloze ontsteking zijn de contactpunten vervangen door een stilstaande spoel en een ronddraaiende schijf (met net zoveel gaten erin als de motor cilinders heeft).