1890. Eerste auto met een gaspedaal: Benz (Duitsland). Het gaspedaal is enige directe band tussen de bestuurder en de auto. De bestuurder regelt daarmee de stand van de gasklep, en daarmee de hoeveelheid toe te laten ‘gas’. Voordien werd de rijsnelheid geregeld vanaf de bestuurderszitplaats. De chauffeur kon met behulp van een ‘manette’ de ontsteking vroeger (sneller rijden) of later (langzamer rijden) zetten. De term was destijds overduidelijk geënt op de benzinemotor, want de dieselmotor en de elektromotor hebben geen ‘gasklep’ en dus – strikt genomen – ook geen ‘gaspedaal’.
Kulage (1896).
1896. Eerste auto met alleen pedalen als bedieningselementen: Kulage (Amerika).Constateert u zelf op de afbeelding, dat de bestuurder letterlijk niets omhanden had. Deze auto had door zijn bijzondere bouw tevens de kortste draaicirkel ooit.
OPEN-KNALPOTPEDAAL
Eerste auto met een open-knalpotpedaal: Mercedes-Simplex (Duitsland, 1902). Een vanachter het stuur inschakelbare ‘lege’ bypass van de uitlaatdemper was een primitief maar effectief middel om het motorvermogen kortstondig te verhogen.Of was dit een illegaal middel om paarden wél schrik aan te jagen?
STARTPEDAAL
Eerste auto met een startpedaal: Horstmann (Engeland, 1920). Het starten van een Horstmann geschiedde dus door op een pedaal te drukken. Mogelijk een goed idee, als niet negen jaar eerder de elektrische startmotor was uitgevonden.
HANGENDE PEDALEN
Eerste auto’s met hangende pedalen: Ford en Lincoln (Amerika, 1952). Tot dan toe waren staande pedalen standaard.