PROPELLERAANDRIJVING BIJ VLIEGTUIGEN
Uitvinder van het propellervliegtuig: Clément Ader (Frankrijk, 1890). Deze luchtvaartpionier maakte verschillende vluchten variërend van 50 tot 300 meter (eerder en langer dan Orville Wright in 1903). Zijn vliegtuig had een stoommotor met propelleraandrijving. .Omdat Aders vluchten niet voor 100% zeker controleerbaar waren geweest, is hij nooit erkend als ‘de’ uitvinder van het gemotoriseerde vliegtuig. Binnen tien jaar werd geprobeerd om van een auto een vleugelloos vliegtuig te maken. Eerder waren er min of meer geslaagde tests uitgevoerd met een motorfiets met propelleraandrijving.
PROPELLERAANDRIJVING BIJ AUTO’S
Eerste auto met propelleraandrijving: Leyat (Frankrijk, 1913).Reeds tien jaar na de eerste gemotoriseerde vlucht van de gebroeders Wright werd geprobeerd om van een auto een vleugelloos vliegtuig te maken. Eerder waren er min of meer geslaagde tests uitgevoerd met een motorfiets met propelleraandrijving. Dit idee was dus niet zo dom als het nu lijkt. Deze auto was gebouwd als een vliegtuig zonder vleugels of staart.
1923 – Voisin.
1923 – PROPELLERAANDRIJVING VAN DE WATERPOMP
Eerste auto met een propelleraangedreven waterpomp: Voisin (Frankrijk). De waterpomp van een motor wordt normaalgesproken via een riem door de krukas aangedreven. Dat kost enkele pk’s aan motorvermogen. Bij de Voisin Grand Prix-auto (1923) kwam de aandrijving voor rekening van de rijwind – vandaar dat propellertje bovenop de neus.
1950 – VLIEGENDE AUTO MET UITSLUITEND PROPELLERAANDRIJVING
Eerste auto: Aerauto (Italië). Voor de goede verstaander: deze vliegende auto heeft zowel op de weg als in de lucht propelleraandrijving. Dat was althans de bedoeling, want het voertuig heeft nooit gereden en/of gevlogen.