In den beginne waren er nog geen autorijscholen. Alleen rijke mensen konden zich toen een auto permitteren. Gewoonlijk ging dan na aankoop van een auto de privé-chauffeur van die eigenaar bij de autofabrikant op cursus. Of anders stuurde de autofabrikant een monteur naar de koper om die wegwijs te maken.
1888. Aanvankelijk mocht in Frankrijk aanvankelijk iedereen met een auto de weg op, zonder dat er sprake was van enige controle op de rijvaardigheid van de bestuurder. Dat werd later natuurlijk anders vanwege de toenemende verkeersdrukte en rijsnelheden. Het eerste rijbewijs ooit werd in 1888 uitgereikt aan Henri Debray, later fabriekscoureur in dienst van Mors. Dat gaf hem het recht om ‘voertuigen, aangedreven door een mechanische motor’ te besturen.
1891. Bekender is, dat het in 1891 de beurt was van de Franse stoomauto-icoon Léon Serpollet. Daaruit kan je afleiden dat er aan dit papiertje vooralsnog niet veel waarde moest worden gehecht – te meer omdat toen het fenomeen ‘rij-examen’ nog moest worden uitgevonden.