De draaizuigermotor of wankelmotor of eventueel (letterlijk uit het Engels vertaald) rotatiemotor had alleen draaiende en dus geen recht-op-neer-gaande inwendige onderdelen. Maar ook deze uitvinding was, vooral in technologisch opzicht, zijn tijd vooruit en werd nooit een echt succes.
1846. Uitvinder van de voorloper van de draaizuigermotor: Galloway (voornaam onbekend, Engeland). Hij ontwikkelde een stoommotor met een concentrisch draaiende zuiger die later de draaizuigermotor zou kenmerken.
1892. Uitvinder van het principe van de draaizuigermotor: Andrew Beard (Amerika). Vandaar was de gedachtensprong naar een inwendige verbrandingsmotor met louter draaiende onderdelen niet al te groot meer.
1902. Andrew Beard verwierf het patent op zijn rotary engine, maar deed daar niets mee.
1927. Vanaf 1927 werd op dit gebied geëxperimenteerd door de Duitser Felix Wankel maar ook door de Nederlander J. Brunklaus.
1954. Uitvinder van de draaizuigermotor: Felix Wankel (Duitsland). Deze uitvinding vernoemde hij naar zichzelf: wankelmotor.
1963 Eerste auto met draaizuigermotor (wankelmotor): NSU (Duitsland). Sindsdien heeft alleen Mazda (tot op de dag van vandaag) succes geboekt met seriemodellen die waren voorzien van een wankelmotor. In 1991 won een Mazda-sportwagen voorzien van een Mazda-wankelmotor zelfs de 24-uursrace van Le Mans.