Vóór 1900 hadden auto’s geen voorruiten en geen daken. Daardoor waren de inzittenden overgeleverd aan weer en wind. Naarmate auto’s sneller gingen, werd dat natuurlijk steeds minder aantrekkelijk. Maar na de introductie van de voorruit ontstonden er nieuwe behoeftes: aan ruitenwissers bijvoorbeeld.
HANDBEDIENDE RUITENWISSERS
1899. Na de ‘uitvinding’ van het autodak en de bijbehorende voorruit maar nog vóór de uitvinding van de ruitenwisser, maakten bestuurders vaak op ooghoogte een rond gat in hun voorruit, met een plaatje ervoor dat bij regen kon worden verwijderd.
1903. Uitvinder van de handbediende horizontale ruitenwisser: J. Upjohn (Engeland). Legendarisch is het verhaal over de Amerikaanse huisvrouw Mary Anderson. Zij maakte in 1904 in de voorruit in plaats van een gat een horizontaal uitgeslepen gleuf en gaf de voorruit zodoende eenzelfde behandeling als de ramen thuis. Helaas was zij toch niet de ware uitvinder van ‘de’ ruitenwisser. Jammer!
1910. Eerste auto met een handbediende scharnierende ruitenwisser met borstel: Daimler (Engeland). Met ‘scharnierend’ wordt aangegeven, dat men in 1910 al door had hoe de ruitenwissers zich het beste over de voorruit konden bewegen.
1912. Eerste fabrikant van een handbediende scharnierende ruitenwisser met rubberen strip: Hall’s Motor Flap (Amerika). Dit was een grote verbetering.
ONDERDRUKGESTUURDE RUITENWISSERS
1920. Uitvinder van één onderdrukgestuurde ruitenwisser per voorruit: William Folberth (Amerika). De ruitenwisseraandrijving was aangesloten op het inlaatspruitstuk van de motor. Vanaf 1937 hadden alle auto’s van Amerikaans fabrikaat dit soort ruitenwissers. De wissnelheid was dus afhankelijk van het motortoerental.
1922. Uitvinder van twee onderdrukgestuurde ruitenwissers per voorruit: Frank Stewart (Amerika). Twee ruitenwissers zitten elkaar alleen niét in de weg, als ze ofwel exact parallel wissen ofwel exact in tegenovergestelde richting wissen. In dit geval wisten ze parallel.
ELEKTRISCHE RUITENWISSERS
1923. Eerste auto met elektrische ruitenwissers: Angus-Sanderson (Engeland). Trico (Engeland) en Bosch (Duitsland) werden de eerste fabrikanten van elektrische ruitenwissers.
1928. Eerste fabrikant van elektrische ruitenwissers met twee wissnelheden: Bosch (Duitsland).
1931. Uitvinder van elektrische ruitenwissers met intervalschakeling: onbekend.
1932. Uitvinders van elektrische ruitenwissers die automatisch in ruststand terugkeren: R. Powell en R. Newton (Australië).
1933. Eerste auto met elektrische ruitenwissers voor driedimensionale voorruiten: Vauxhall (Engeland). De komst van driedimensionale voorruiten stelde ruitenwisserfabrikanten voor problemen, omdat destijds de bestaande wisserbladen alleen tweedimensionaal konden wissen. Vauxhall probeerde het met een aantal kleine wisserbladen, die in houders op dezelfde wisserarm scharnierden. Ruitenwisserfabrikant Lucas deed het beter met één groot flexibel blad.
1937. Eerste auto met drie elektrische ruitenwissers: Panhard & Levassor (Frankrijk).
1946. Eerste auto met ‘verzonken’ ruitenwissers: Mercedes-Benz (Duitsland). ‘Verzonken’ betekent, dat de bestuurder de ruitenwissers niet meer kon zien als ze in hun ruststand waren teruggekeerd.
MECHANISCHE RUITENWISSERS
1937. Eerste auto met nokkenasgestuurde ruitenwissers: Vauxhall (Engeland). Net als bij de onderdrukgestuurde ruitenwissers werd ook hier de wissnelheid bepaald door het motortoerental.