Een rupsvoertuig heeft geen afzonderlijke wielen maar in plaats daarvan rupsbanden. Daardoor wordt de massa van het voertuig verdeeld over een relatief groot grondoppervlak, waardoor het voertuig minder diep in een zachte ondergrond wegzakt.
TRACTOR MET RUPSAANDRIJVING
1825. Uitvinder van het principe van de rupsaandrijving: Richard Edgeworth (Engeland).
1908. Eerste tractor: Hornsby (Engeland). Hornsby verkocht de rechten aan Holt (Amerika).
1914. Zes jaar later bouwde Holt (Amerika) een tractor die aan de basis stond van de Engelse gevechtstank.
1931. Eerste landbouwtractor met rupsaandrijving: Caterpillar (Amerika).
HALF-TRACK MET RUPSAANDRIJVING
1911.Uitvinder: Alphonse Kégresse (Frankrijk). Een half-track is een auto met rupsaandrijving in plaats van (aangedreven) achterwielen. Kégresse bouwde zijn eerste half-track in opdracht van de Russische tsaar Nicolaas II. In 1922 bouwde Kégresse Citroëns om tot ‘half-tracks’. Die auto’s maakten onder leiding van Georges Haardt (Frankrijk) en Louis Dubreuil (Frankrijk) opzienbarende prestatietochten door de Sahara en andere onherbergzame gebieden.
LEGERVOERTUIG MET RUPSAANDRIJVING
1915.Eerste kleinformaat-gevechtstank: Little Willie Landship (Engeland). Dit is de naam van een rupsvoertuig, dat diende als prototype voor de grote Engelse gevechtstanks. Deze tank heeft de uiteindelijke afloop van de Eerste Wereldoorlog mede bepaald.
1916. Eerste grootformaat-gevechtstank: Mark I (Engeland) en Schneider (Frankrijk). Deze tanks namen tijdens de Eerste Wereldoorlog in 1916 en 1917 deel aan de eerste tankslagen op Frans grondgebied. De eerste Duitse tank dateert pas uit 1918, toen het voor Duitsland al te laat was om het tij te keren.