Staal bestaat uit smeedbare ijzer-koolstoflegeringen. Daarbij bepaalt het percentage koolstof in staal de kwaliteit: hoe meer koolstof, des te harder het staal.
Circa 500 v.Chr. Voor de bereiding van staal (dus voor de verwijdering van koolstof uit ijzer) zijn hoogovens nodig. Een Chinees vond de hoogoven uit in circa 500 v.Chr..
Circa 1400. De eerste ‘Europese’ hoogoven dateert pas uit circa 1400.
1873. Eerste auto met een stalen carrosserie: Amédée Bollée fils (Frankrijk) en Eastman (Amerika).
1886. Eerste auto met een gietstalen chassis: Benz (Duitsland).
1901. In 1901 bracht Mercedes (nog zonder Benz) de eerste auto met een chassis van geperst staal op de markt. Tot dan toe was altijd gietstaal gebruikt, zoals bij fietsen. Deze Mercedes was een race-auto. De eerste personenauto met een dergelijk chassis werd in 1902 gebouwd door Peerless (Amerika).
1910. Uitvinder van het stalen wiel: C.Goodyear (Engeland,. Goodyear was ondanks zijn opvallende naam gewoon in dienst bij bandenfabrikant Dunlop! Auto-eigenaren vonden stalen schijfwielen destijds sjieker (want: zeldzamer) dan de gebruikelijke draadspaakwielen. Tegenwoordig is het net andersom!
1915. Briscoe (Amerika) gebruikte stalen carrosserieën maar dan, on de kosten en het gewicht te beperken, met panelen van papier-mâché, een papje van papieren grondstoffen. Na toevoeging van lijm en persing op hoge temperatuur was dit goedje bruikbaar als goedkoop halffabrikaat voor de vervaardiging van carrosseriepanelen die geen enkele vorm van stijfheid hoefden te hebben.
1923. Eerste auto met een motorblok van plaatstaal: Fejes (Hongarije).