In het Engels heette een taxi in de negentiende eeuw ‘cab’ (een afkorting van het Franstalige woord ‘cabriolet’). Zo heette het rijtuigje waarmee eind zeventiende eeuw in Frankrijk taxidiensten werden verleend. De term ‘taxi’ is een afkorting van ‘taximeter’, het apparaat waarmee de taxichauffeur zijn prijs berekende.
VOORGESCHIEDENIS
In 1617 vond de Franse overheid het fenomeen ‘taxi’ uit door een aantal gegadigden toestemming te geven op bepaalde plaatsen in Parijs een standplaats met traditionele (nog uit de Romeinse tijd stammende) draagstoelen in te richten.
Nicholas Sauvage (Frankrijk, circa 1680) vervang die draagstoel door een fiacre, een tweewielig rijtuigje met één paard. Dat was de geboorte van de paardentaxi.
In 1823 werd die ook in Londen in gebruik genomen. Beroemd werd daar met name de hansom cab, in 1834 ontworpen door Joseph Hansom.
TAXI MET ELEKTRISCHE AANDRIJVING
Eerste auto: Morris & Salom (Amerika, 1896). Deze fabriek bracht een elektrische versie van de eerder genoemde hansom cab uit. Dit initiatief kreeg spoedig navolging in Engeland (Vauxhall) en Frankrijk (Renault). Binnen drie jaar was de paardentaxi grotendeels verleden tijd en was het gebruik van elektrische auto’s in de stad was destijds volstrekt normaal.
TAXI MET BENZINEMOTOR
Elektrische taxi’s bereikten Duitsland nooit. De eerste taxi met benzinemotor was een Daimler (Duitsland, 1897). Daimler koos hierbij, net als in 1886, voor de gemakkelijkste weg door een reeds bestaand twee-assig rijtuig te voorzien van een motor en een stuurinrichting.
FABRIEK VAN UITSLUITEND TAXI’S
Eerste fabriek: Gary Taxi Cab Company (Amerika, 1909).
TAXI MET DIESELMOTOR
Eerste auto met dieselmotor: Mercedes-Benz (Duitsland, 1935). Mercedes-Benz testte eerst haar dieselmotoren op taxi’s uit voordat dieselpersonenauto’s goed genoeg werden bevonden om ze ook aan particulieren aan te bieden. In datzelfde jaar begonnen ook in Frankrijk Citroën en Peugeot met het bouwen van diesel-taxi’s.