Treinen zijn motorvoertuigen op rails. Het zijn dus eigenlijk automobielen op rails. Ze werden ook in ongeveer dezelfde periode uitgevonden. De trein en de auto waren gedurende de negentiende eeuw geduchte concurrenten van elkaar: welk van de twee zou in de toekomst het meest populaire vervoermiddel gaan worden?
Circa 2200 v.Chr. De eerste bewijzen van een spoor ter geleiding van voertuigen werden gevonden in Irak. Deze geleiding bestond uit parallel liggende steenblokken met uitsparingen in het midden.
Circa 500 v.Chr. De oude Grieken deden het iets anders. Zij gebruikten hiervoor wegdek van steen waarin een geleidespoor was uitgehakt. Overblijfselen hiervan zijn nog steeds te zien in Athene en Piraeus).
Circa 1430. In Duitse ertsmijnen waren soms houten rails aangelegd, waarover een met erts beladen wagentje – of een ’treintje’ van wagentjes – kon worden voortgetrokken (door paarden) of voortgeduwd (door mensen).
1603. Huntingdon Beaumont (Engeland) opende de eerste bovengrondse spoorweg, uiteraard nog steeds met gebruikmaking van houten rails en trekpaarden.
Zie verder in dit document:
STOOMTREIN [1765]
ZEILTREIN [1820]
‘ROAD TRAIN’ [1832]
ELEKTRISCHE TREIN [1839]