Of turbocompressor. Een uitlaatgasturbo (of turbocompressor) werkt als een luchtpomp, waarbij de inlaatlucht met behulp van de uitlaatgasenergie onder druk naar de verbrandingsruimtes wordt gevoerd.
UITLAATGASTURBO VOOR BENZINEMOTOREN
Uitvinder van het principe van de uitlaatgasturbo: Alfred Büchli (Zwitserland, 1905).
In 1911 bouwde Büchli een experimentele turbo-benzinemotor bij de Zwitserse vrachtwagenfabrikant Sulzer. In 1917 waren ook Napier en Rolls-Royce op dit gebied aan het experimenteren.
Eerste fabrikant van turbo-benzinemotoren voor vliegtuigen: Sulzer (Zwitserland, 1917).
Eerste personenauto’s met een turbo-benzinemotor: Chevrolewt en Oldsmobile (Amerika, 1959).
Eerste Formule 1-auto met een turbo-benzinemotor: Renault (Frankrijk, 1977). Binnen twee jaar volgde de eerste overwinning. Momenteel rijden alle Formule 1-auto’s metturbo-benzinemotorten.
UITLAATGASTURBO VOOR DIESELMOTOREN
Eerste fabrikant van turbo-dieselmotoren voor vrachtwagens: Cummins (Amerika, 1934). Saurer (Zwitserland) begon daar twee jaar later mee.
Eerste race-auto met een turbodieselmotor: Duesenberg-Cummins (Amerika, 1950). Deze auto nam twee keer deel aan de 500-mijlsrace van Indianapolis en behaalde in 1952 met coureur Fred Agabashian aan het stuur pole position. .
Eerste personenauto met een turbo-dieselmotor: Mercedes-Benz (1978).