Een uitlaatsysteem is een verzamelnaam voor een stelsel van pijpen, dat verbruikte verbrandingsgassen vanuit de motor naar de buitenlucht voert.
Circa 1850. In grote Engelse steden was halverwege de negentiende eeuw niet zozeer de uitlaatgasemissie van auto’s het probleem (daarvan wist men toen nog te weinig) als wel de stank. Al moet worden gezegd, dat het paardenvolk ook toen nog in beide opzichten voor een minstens zo grote ‘emissie’ zorgde.
1899. Uitvinder van het uitlaatsysteem: Milton O. Reeves (Amerika). De originele gedachte hierachter was om paarden van medeweggebruikers rustig te houden. Maar de essentie was hetzelfde als nu: auto’s niet te veel herrie laten maken. Eerste auto met een uitlaatdemper: Avery & Jennis (Amerika, 1899).
1902. Het open-knalpotpedaal van de Mercedes-Simplex (Duitsland) was een anti-uitlaatdemper. Een uitlaatdemper zit de afvoer van uitlaatgassen in de weg en kost dus altijd enig motorvermogen. Een vanachter het stuur inschakelbare ‘lege’ bypass van de uitlaatdemper was een primitief maar effectief middel om het motorvermogen kortstondig te verhogen.
Zie verder in dit document:
KATALYSATOR [1909]
UITLAATGASTURBO VOOR VRACHTWAGENS [1905]
UITLAATGASTURBO VOOR PERSONENAUTO’S [1934]