Een V-motor heeft twee parallel opgestelde cilinderrijen, die ten opzichte van elkaar onder een bepaalde blokhoek staan. Op iedere kruktap zijn twee drijfstangen draaibaar bevestigd. Variaties op dit thema zijn de vlakke V-motor, de VR-motor en de VV-motor.
V2-MOTOR
Eerste auto met een V2-stoommotor: Amédée Bollée père (Frankrijk, 1873).
Eerste auto met een V2-benzinemotor: Daimler (Duitsland, 1889). Franse automerken mogen dan de eerste jaren van de autosport hebben gedomineerd, maar dat lukte alleen met gebruikmaking van motoren van Duits fabrikaat. De Panhard & Levassors en Peugeots werden allemaal jarenlang aangedreven door motoren uit de fabriek van de Duitser Gottlieb Daimler.
V4-MOTOR
Eerste auto met een V4-motor: Mors (Frankrijk, 1894). De eerste V4-motoren bestonden uit twee gekoppelde V2-motoren.
V8-MOTOR
Uitvinder van de V8-motor: Léon-Marie Levavasseur (Frankrijk, 1902). Deze motor was echter door zijn omvang en gewicht vooralsnog alleen geschikt voor motorboten.
Eerste auto met V8-motor: Ader (Frankrijk, 1903). Daarna Darracq (Frankrijk, 1905). Dit waren allebei race-auto’s. De eerste V8-motoren bestonden uit twee gekoppelde V4-motoren.
Eerste personenauto met een V8-motor: De Dion-Bouton (Frankrijk, 1910).
V12-MOTOR
Eerste V12-motor bestemd voor motorbootracen gebouwd door Craig-Dörwald (Amerika, 1904). In 1906 was er al eens een (niet lopende) V12-automotor van Marmon in Amerika tentoongesteld.
Eerste V12-vliegtuigmotor gebouwd door het automerk Renault (Frankrijk, 1909).
Eerste race-auto met een V12-motor: Sunbeam (Engeland, 1913). Deze motor was bedoeld als vliegtuigmotor. Men ging er echter liever eerst mee in een race-auto op het Brooklands-circuit testen omdat je bij een motordefect niet naar beneden kon vallen.
Eerste auto met een V12-personenautomotor: Haynes en Packard (Amerika, 1916). Voor de Packard was een succes. Tussen 1915 en 1923 werden er 35.000 van deze ‘Twin-Sixes’ verkocht.
Eerste auto met een vlakke V12-motor: Ferrari (Italië, 1979). Een vlakke V-motor is geen boxermotor, maar een V-motor met een blokhoek van 180 graden. Ferrari werd in dat jaar met zo’n motor zelfs wereldkampioen in de Formule 1.
V10-MOTOR
Eerste auto met een V10-motor: Voisin (Frankrijk, 1910).
V6-MOTOR
Eerste auto’s met een V6-motor: Delahaye (Frankrijk, 1911) en Rational (Engeland, 1911).
Afbeelding 1 – Maserati (1929).
V16-MOTOR (1929)
Eerste race-auto met een V16-motor: Maserati (Italië, 1929). Bij deze race-auto (zie afbeelding 1) waren twee V8-motoren parallel aan elkaar voorin geplaatst. Er is in al die jaren slechts één Grand Prix-auto met een ‘regulaire’ (dus uit één motorblok opgebouwde) V16-motor geweest: de Auto Union van 1934.
Eerste personenauto met een V16-moto: Cadillac (Amerika, 1930). Deze Cadillac werd kort daarop gevolgd door Marmon en Peerless (Amerika, 1931). Al deze motoren bestonden uit twee in lengterichting tegen elkaar geplaatste V8-motoren met één gemeenschappelijke krukas.
De Bucciali (Frankrijk, 1930) ‘Double-Huit’ (letterlijk: 2 x 8) was als eerste Europese auto met een V16-motor op de Parijse Autosalon de grote blikvanger. Jaren later werd dit showmodel door een Amerikaanse verzamelaar gekocht. Toen pas bleek, dat het trotse motorblok van binnen leeg was en was volgestouwd met oude kranten. Waarschijnlijk hebben de gebroeders Bucciali de ontwikkeling van deze (toen) 200.000 francs kostende motor niet op eigen kosten aangedurfd.
Afbeelding 2 – BRM (1950).
Zo nu en dan doemt er in de autosport een constructeur op, die erop uit is (en er het geld voor heeft) om iets wereldschokkends te ontwerpen. Meestal loopt zo iets op een flop uit. Afbeelding 2 laat de dwarsdoorsnede zien van de overambitieuze 1500 cc metende V16-compressormotor van BRM (Engeland,1950, zie afbeelding 2), die heel imposant klonk maar altijd stuk ging.
DE VOLGENDE GERELATEERDE ITEMS WORDEN ELDERS IN WWW.365AUTOHISTORIE.NL APART BEHANDELD:
VR-MOTOR (1919)
VV-MOTOR (1969)
Een VV-motor bestaat uit twee parallel geplaatste V-motoren met een gemeenschappelijke krukas.
VV-MOTOR
Eerste race-auto met een VV-motor: Ferrari (Italië, 1969). Deze motor was bedoeld voor gebruik in de Formule 1, werd wel getest maar nooit in races gebruikt.
Eerste personenauto’s met een VV-motor: Bentley (Engeland, 2001) en Bugatti (Frankrijk, 2001). Beide automerken behoren tot het Volkswagen-concern, dus geheel toevallig was dit zeker niet.