Een V-motor heeft twee parallel opgestelde cilinderrijen, die ten opzichte van elkaar onder een bepaalde blokhoek staan. Op iedere kruktap zijn twee drijfstangen draaibaar bevestigd. Variaties op dit thema zijn de vlakke V-motor, de VR-motor en de VV-motor.
1873. Eerste auto met een V2-stoommotor: Amédée Bollée père (Frankrijk). Eerste auto met een V2-benzinemotor: Daimler (Duitsland, 1889). Franse automerken mogen dan de eerste jaren van de autosport hebben gedomineerd, maar dat lukte alleen met gebruikmaking van motoren van Duits fabrikaat. De Panhard & Levassors en Peugeots werden allemaal jarenlang aangedreven door motoren uit de fabriek van de Duitser Gottlieb Daimler.
Christie met V4-motor (1907)
1894. Eerste auto met een V4-motor: Mors (Frankrijk). De eerste V4-motoren bestonden uit twee gekoppelde V2-motoren.
1902. Uitvinder van de V8-motor: Léon-Marie Levavasseur (Frankrijk). Deze motor was echter door zijn omvang en gewicht vooralsnog alleen geschikt voor motorboten.
1903.Eerste auto met V8-motor: Ader (Frankrijk), daarna Darracq (Frankrijk, 1905). Dit waren allebei race-auto’s. De eerste V8-motoren bestonden uit twee gekoppelde V4-motoren. Eerste personenauto met een V8-motor: De Dion-Bouton (Frankrijk, 1910).
1904. De allereerste V12-motor ooit, in 1904 gebouwd door Craig-Dörwald, was bestemd voor motorbootracen werd gebouwd door Craig-Dörwald (Amerika).
1906. In 1906 was er al eens een (niet lopende) V12-automotor van Marmon in Amerika tentoongesteld.
1909. De eerste V12-vliegtuigmotor werd gebouwd door het automerk Renault (Frankrijk).
1913. Eerste race-auto met een V12-motor: Sunbeam (Engeland). Ook deze motor was bedoeld als vliegtuigmotor. Men ging er echter liever eerst mee in een race-auto op het Brooklands-circuit testen omdat je bij een motordefect dan niet naar beneden viel.
1916. Eerste personenauto met een V12-motor: Haynes en Packard (Amerika. Tussen 1915 en 1923 werden er 35.000 Packards ‘Twin-Six’ verkocht. Men zegt dat Enzo Ferrari zijn voorliefde voor V12-motoren ontleende aan deze Packard-motor. Een variatie op de ‘gewone’ V12-motor was de vlakke V12-motor: Ferrari (Italië, 1979). Een vlakke V-motor is een V-motor met een blokhoek van 180 graden en dus geen boxedrmotor. Ferrari werd in dat jaar met zo’n motor zelfs wereldkampioen in de Formule 1.
1910. Eerste auto met een V10-motor: Voisin (Frankrijk).
1911. Eerste auto’s met een V6-motor: Delahaye (Frankrijk) en Rational (Engeland).
1929. Eerste race-auto met een V16-motor: Maserati (Italië). Bij deze race-auto waren twee V8-motoren parallel aan elkaar voorin geplaatst.
1930. Eerste personenauto met een V16-motor: Cadillac (Amerika). Deze Cadillac werd kort daarop gevolgd door Marmon en Peerless (Amerika, 1931). Al deze motoren bestonden uit twee in lengterichting tegen elkaar geplaatste V8-motoren met één gemeenschappelijke krukas. Ook uit 1930 stamt de eerste V12-motor van Europees fabrikaat. Deze Bucciali ‘Double-Huit’ (letterlijk: 2 x 8) was op de Parijse Autosalon de grote blikvanger. Jaren later werd dit showmodel door een Amerikaanse verzamelaar gekocht. Toen pas bleek, dat het lege motorblok van binnen was volgestouwd met oude kranten. Waarschijnlijk hebben de gebroeders Bucciali de ontwikkeling van deze (toen) 200.000 francs kostende motor niet op eigen kosten aangedurfd.
1934. Er is in al die jaren slechts één Grand Prix-auto met een ‘regulaire’ (dus uit één motorblok opgebouwde) V16-motor geweest: de Auto Union van 1934.
Auto-Union met V12-motor (1937).
Meer informatie:
VR-MOTOR (1915)
VV-MOTOR [1969]