Een veiligheidsgordel is een passieve veiligheidsvoorziening voor inzittenden van een auto. Deze werd naderhand aangevuld met de gordelspanner en de gordelkrachtbegrenzer.
1825. Een onbekende Engelsman wilde de inzittenden van koetsen met gordels vastzetten. Dat was op zichzelf geen slecht idee, gezien de conditie van de toenmalige wegen.
1840. Uitvinder van de veiligheidsgordel voor treinen: George Cayley (Engeland). Ook hier ging het nog niet om bescherming bij een botsing, maar om bescherming tegen het hotsebotsen van de trein. De rails lagen er toen nog niet zo mooi bij als tegenwoordig.
1886. Uitvinder van de veiligheidsgordel voor gewondentransport: Edward Claghorn (Amerika).
1896. Uitvinder van de veiligheidsbeugel bij achtbanen: Phillip Schwarzmiller (Amerika).
1902. De Baker Electric ‘Torpedo’ (Baker Electric is een bekend merk van … elektrische taxi’s) was de allereerste auto waarin veiligheidsgordels werden gebruikt. Het betrof hier ‘slechts’ een elektrisch aangedreven snelheidsrecordauto, waarbij coureur en bijrijder met kruislings over het lichaam aangebrachte gordels stevig op hun stoel zaten vastgesnoerd. Dat was maar goed ook, want het ding verongelukte op hoge snelheid. Gelukkig bleven beide inzittenden nagenoeg ongedeerd
1908. Eerste personenauto met veiligheidsgordel: George Flyer (Amerika). Deze auto was speciaal geprepareerd voor een grote rally. Er was dus nog lang geen sprake van standaard montage.
1908. Uitvinder van de veiligheidsgordel voor personenauto’s: Richard Radke (Duitsland). Radke ontwierp een veiligheidsgordel met twee schouderlussen en een veer. Deze gordel werd echter nooit in een auto toegepast.
1927. Eerste auto met veiligheidsgordels met één rubberen schouderlus: Phoenix (Duitsland). Deze veiligheidsgordel werd alleen in auto’s van dit merk toegepast.
1949. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hadden (veelal Amerikaanse) jachtvliegers veiligheidsgordels gebruikt om niet tijdens luchtgevechten uit hun stoel te vallen. Daardoor geïnspireerd werden in het na-oorlogse Amerika de eerste veiligheidsgordels in auto’s getest. Eerste personenauto met veiligheidsgordels: Nash (Amerika). In een periode dat niemand in Amerika zich voor passieve veiligheid interesseerde, durfde men bij Nash dus al als optie veiligheidsgordels aan te bieden. Met maar liefst zeven bevestigingspunten waren deze gordels echter veel te ingewikkeld in het gebruik, zodat ze na een korte proefperiode weer uit de verkoop werden gehaald.
Zie elders in dit document:
HEUPGORDEL [1955]
DRIEPUNTSGORDEL [1958]
DIAGONAALGORDEL [1961].
AUTOMATISCHE VEILIGHEIDSGORDEL [1956]
VEILIGHEIDSGORDEL VOOR KINDEREN [1962]