1886. Eerste auto met stuurschakeling: Benz (Duitsland). Het schakelen vond plaats via een hendel in een kwadrant (een kwart cirkelboog) ter hoogte van het stuurwiel.
1897. Eerste auto met stuurschakeling in een horizontaal H-patroon: Packard (Amerika). Dus zoals tegenwoordig nog gebruikelijk.
1901. Eerste auto met stuurschakeling in een verticaal H-patroon: La Silencieuse en Vinot et Deguingand (Frankrijk).
1905. Eerste auto met voetschakeling: Adams (Engeland). Bij deze auto moest dus worden geschakeld met de linkervoet. Aan zijn tweeversnellingsbak ontleende Adams de slogan ‘Pedals to push – that’s all.’
1908. Eerste auto met vloerschakeling: Fafnir (Duitsland). Het schakelen vond hier plaats via wat wij nu een schakelpook noemen (zie afbeelding 2).
1911. Eerste auto met elektrische stuurschakeling: SGV (Amerika). Dit ‘Vulcan Electric Shift’-systeem werkte met behulp van knoppen. Pas na 47 jaar werd dit schakelsysteem herontdekt door Ford.