Met een auto door de lucht vliegen om files te vermijden: een oude wens die tot nu toe niet in vervulling is gegaan. Er zijn twee soorten vliegende auto: ‘geïntegreerd’ (met alle vliegtuigcomponenten altijd aan boord) en ‘modulair’ (waarbij alle voor het rijden niet nodige componenten op het vliegveld worden achtergelaten).
1847. William Henson (Amerika) had het plan opgevat om een vliegende stoomkoets te bouwen. Nodeloos te zeggen dat dit bij een idee bleef. Een Fransman genaamd Jacquelin had in 1912 eenzelfde idee gekregen, maar dan in fietsvorm. Ook die vliegende fiets haalde het echter niet.
1917.Glenn Curtis (Amerika) was de eerste serieuze vliegtuigbouwer, die een serieuze poging waagde om een vliegende auto te bouwen. Deze ‘Aeroplane werd ‘vliegklaar’ óp een tentoonstelling aan het publiek getoond, maar heeft in werkelijkheid nooit gevlogen.
1936. Eerste vliegende auto die ook kon varen: Auto Hydro Giro (Amerika). Dit had het eerste ‘dubbel-amfibische’ voertuig ooit moeten worden, maar hij werd nooit gebouwd. Je kan je overigens afvragen, wat er de zin van zou zijn geweest.
1937. Eerste vliegende auto: Arrowbile (Amerika). Deze Arrowbile met Studebaker-motor, ontworpen door de Amerikaan Waldo Waterman, is de eerste auto die daadwerkelijk heeft gevlogen. Dit was niet alleen de eerste auto die vloog, maar ook de eerste auto die crashte. Een neerstortende auto – dat was wel heel opmerkelijk, en dus vermeldenswaard.
1950. Eerste vliegende auto met uitsluitend propelleraandrijving: Aerauto (Italië). Deze vliegende auto had dus zowel in de lucht als op de weg uitsluitend propelleraandrijving. Dat was althans de bedoeling, want het voertuig is nooit in actie geweest.