Zoals het paard gedurende zo’n vijfduizend jaar voor de mens hét vervoersmiddel was om snel grote afstanden te overbruggen, zo gold dat bij het vrachtvervoer voor ossen (laag bewegingstempo, veel trekkracht). Ook die taak werd tegen het einde van de negentiende eeuw, binnen in recordtempo door de auto overgenomen.
VOORGESCHIEDENIS
Eigenlijk zouden we is Uitvinder van de voorloper van de vrachtwagen met stoommotor: Nicolas Joseph Cugnot (Frankrijk, 1770).tevens de uitvinder van de vrachtwagen mogen noemen. Diens tweede auto werd immers gebouwd in opdracht en volgens de richtlijnen van het Franse leger. Die auto moest kanonnen kunnen trekken, maar ook vier tot vijf ton aan goederen kunnen vervoeren. We moeten aannemen dat diens auto aan deze eisen heeft voldaan.
VRACHTWAGEN
Uitvinder van de vrachtwagen: John Yule (Engeland, 1870). Yules auto was uiteraard een stoomauto. Spoedig daarna volgden Maurice Leblant (Frankrijk, 1892) en J.Sumner (Engeland, 1894).
VRACHTWAGEN MET ELEKTRISCHE AANDRIJVING
Eerste vrachtwagens met elektrische aandrijving: Jeantaud, Kriéger, Panhard en Levassor en Peugeot (Frankrijk, 1894).
VRACHTWAGEN MET BENZINEMOTOR (1896)
Eerste vrachtauto’s mert een benzinemotor: Daimler (Duitsland, 1896), Langert (Amerika, 1896) en Saurer (Zwitserland, 1896).
Gottlieb Daimler (Duitsland, 1896) wordt, net als bij de personenauto, algemeen beschouwd als de uitvinder van de vrachtwagen. Dat is dus ten onrechte, tenzij men het bestaan van stoomaangedreven (vanaf 1870) én elektrische vrachtwagens (vanaf 1894) buiten beschouwing zou laten.
OPLEGGERCOMBINATIE (1898)
Eerste opleggercombinatie: Thorneycroft (Engeland, 1898). Een opleggercombinatie bestaat uit een trekker en een oplegger. Een oplegger is een aanhangwagen, die aan de voorkant geen wielen heeft maar – zoals de benaming aangeeft – op de achterkant van de trekker is gelegd.
VRACHTWAGEN MET HYBRIDE-AANDRIJVING (1908)
Eerstevrachtwagens met hybride-aandrijving: Daimler en Tillings-Stevens (Engeland).
VRACHTWAGEN MET EEN NAAR VOREN SCHARNIERENDE CABINE (1911)
Eerste vrachtwagen met een naar voren scharnierende cabine: Pope-Hartford (Amerika, 1911).
VRACHTWAGEN MET DIESELMOTOR (1923)
Eerste vrachtwagen met dieselmotor: MAN (Duitsland, 1923).
VRACHTWAGEN MET EEN DUBBELE ACHTERAS (1924)
Eerste vrachtwagen met een dubbele achteras: Mack (Amerika, 1924).