Zoals het paard gedurende zo’n vijfduizend jaar voor de mens hét vervoersmiddel was om snel grote afstanden te overbruggen, zo gold dat bij het vrachtvervoer voor ossen (laag bewegingstempo, veel trekkracht). Ook die taak werd tegen het einde van de negentiende eeuw, binnen in recordtempo door de auto overgenomen.
1770. Uitvinder van de vrachtwagen: Nicolas Joseph Cugnot (Frankrijk). Cugnot tweede auto ooit was uiteraard een stoomauto. Deze was gebouwd in opdracht van het Franse leger, want hij moest primair kanonnen kunnen trekken. Daarnaast moesten er ook nog vier tot vijf toen aan goederen vervoerd kunnen worden.
1870. Precies een eeuw later bouwde John Yule (Engeland) op basis van een eigentijds stoomauto zijn eerste vrachtwagen.
1892. Pas veel later volgden Maurice Leblant (Frankrijk) en J. Sumner (Engeland).
VRACHTWAGEN MET ELEKTRISCHE AANDRIJVING
1894. Voor meer informatie: zie VRACHTWAGEN MET ELEKTRISCHE AANDRIJVING.
VRACHTWAGEN MET BENZINEMOTOR
1896. Voor meer informatie: VRACHTWAGEN MET BENZINEMOTOR.
VRACHTWAGEN MET HYBRIDE-AANDRIJVING
1908. Voor meer informatie: zie VRACHTWAGEN MET HYBRIDE-AANDRIJVING.
VRACHTWAGEN MET EEN NAAR VOREN SCHARNIERENDE CABINE
1911. Voor meer informatie: zie VRACHTWAGEN MET EEN NAAR VOREN SCHARNIERENDE CABINE.
VRACHTWAGEN MET DIESELMOTOR
1923. .Voor meer informatie: zie VRACHTWAGEN MET DIESELMOTOR.
VRACHTWAGEN MET DUBBELE ACHTERAS
1924. Voor meer informatie: zie VRACHTWAGEN MET DUBBELE ACHTERAS..
OPLEGGERCOMBINATIE
1898. Voor meer informatie: zie OPLEGGERCOMBINATIE.