Een zuiger brengt de verbrandingsdruk via de bijbehorende drijfstang over naar de krukas.
De op-en-neer gaande zuigers van de eerste automotoren waren van zwaar gietijzer.
Zolang die motoren maar weinig toeren maakten, was dat geen probleem.
Toen het allemaal sneller begon te gaan, moest men wel op zoek gaan naar lichter zuigermateriaal.
VOORGESCHIEDENIS
1673
Uitvinder van het zuiger-en-kruk-mechanisme: Christiaan Huygens (Nederland).
Huygens bedacht in het kader van zijn experimentele buskruitmotor het zuiger-en-kruk-mechanisme
Dat gebeurde in een periode waarin de stoommachine nog moest worden uitgevonden.
1680
Uitvinder van de zuigermotor: Denis Papin (Frankrijk).
Papin combineerde als het ware de uitvindingen van Christiaan Huygens (het principe van de zuigermotor) en Thomas Savery (het principe van de stoommachine).
Dankzij deze uitvinding kon de stoommachine – na een kansloze eerste fase als warmtepomp – met succes worden doorontwikkeld als ‘drager’ van de Industriële Revolutie.
GEWELFDE ZUIGER
Welvingen in de zuigerbodem komen de gasstromingen in de verbrandingsruimte ten goede.
1896
Eerste auto met een motor voorzien van gewelfde zuigers: Amédée Bollée fils (Frankrijk).
LICHTMETALEN ZUIGER VOOR BENZINEMOTOREN
Gietijzeren zuigers zijn relatief zwaar en lichtmetalen zuigers zijn relatief licht.
Hoe lichter de zuigers, des te hogere motortoerentallen zijn er mogelijk.
Hoe meer toeren een moor kan maken, des te meer vermogen kan hij leveren.
1906
Eerste auto met een benzinemotor met lichtmetalen zuigers: Aquila Italiana (Italië).
1915
Daarna duurde het nog lang voordat zelfs race-autofabrikanten het aandurfden om lichtmetalen zuigers te gebruiken.
Eerste auto met lichtmetalen zuigers: Stutz (Amerika).
1954
Uiteindelijk gingen geleidelijk alle fabrikanten van benzinemotoren om, met Pontiac (Amerika) als laatste.
BIMETALEN ZUIGER
Een bimetaal bestaat uit twee op elkaar bevestigde stalen strippen met een verschillende uitzettingscoëfficiënt.
Deze gaan bij verwarming ten opzichte van elkaar krom staan en nemen het zuigemateriaal als het ware daarin mee.
Bij een bimetalen zuiger kan de wijze van uitzetting (onvermijdelijk zodra de motor op temperatuur komt) dus worden beïnvloed.
1928
Eerste auto met een motor met bimetalen zuigers: Sunbeam-Talbot-Darracq (Frankrijk/Engeland).
LICHTMETALEN ZUIGER VOOR DIESELMOTOREN
Met gietijzeren zuigers bleef het maximaal haalbare motortoerental aanvankelijk beperkt tot 1.300 omw/min.
Met behulp van lichtmetalen zuigers van de firma Mahle (Duitsland) konden de dieselmotoren van Mercedes-Benz 3.300 omw/min draaien.
Daardoor werd de dieselmotor ook geschikt voor gebruik in personenauto’s.
1933
Eerste auto met een dieselmotor met lichtmetalen zuigers: Mercedes-Benz (Duitsland).
OVALEN ZUIGER
1936
De meeste autofabrieken laten ‘moeilijke’ componenten zoals zuigers meestal niet zelf maken.
Zuigers zetten van koud naar warm niet gelijkmatig uit.
In warme toestand moeten ze zuiver rond zijn om binnen de cilinder optimaal te kunnen afdichten.
Dat gaat het beste als ze in koude toestand een ovaalvorm hebben.
Eerste fabrikant van ovalen zuigers: Mahle, voorheen Leichtmetallwerke GmbH (Duitsland).