1906. Gietijzeren zuigers zijn relatief zwaar en lichtmetalen zuigers zijn relatief licht. Hoe lichter de zuigers, des te hogere motortoerentallen kunnen de motoren draaien. Hoe meer toeren een motor kan maken, des te meer vermogen kan hij leveren.
1906. Eerste auto: Aquila Italiana (Italiƫ).
1920. Daarna duurde het tot na de Eerste Wereldoorlog voordat zelfs race-autofabrikanten het aandurfden om lichtmetalen zuigers te gebruiken. Stutz (Amerika) was hierbij het eerste grote automerk. Daarna gingen geleidelijk alle fabrikanten van benzinemotoren om.
1933. Voor dieselmotoren begon deze ontwikkeling vanwege de veel hogere verbrandingskrachten pas in 1933. Met gietijzeren zuigers bleef het maximaal haalbare motortoerental voor een dieselmotor aanvankelijk beperkt tot 1.300 omw/min. Met behulp van lichtmetalen zuigers van de firma Mahle (Duitsland) konden de dieselmotoren van Mercedes-Benz ineens 3.300 omw/min draaien. Pas daarna werd de dieselmotor ook geschikt voor gebruik in personenauto’s. Eerste auto met een dieselmotor met lichtmetalen zuigers: Mercedes-Benz (Duitsland).