‘NSU MANIA’ AFLEVERING NO.160

AUTOSLALOM 1978 – AFLEVERING NO. 9

.

Foto’s: Koos van Riek

.

Ik moet zeggen, dat ik me kiplekker voelde in afdeling 3, waar zowat alles mag zolang je auto maar een auto is en geen kart. Olie lekken, dat is ook streng verboden. Terecht natuurlijk, want dat was anti-eco, ook toen al.

.

Amsterdam, 9 juli 1978, vijfde ronde van het Nederlands Kampioenschap. De organisatie was in handen van de SAS (Stichting Auto Sportief), eerlijk gezegd één van de weinige clubs die een kwalitatief goede slalom konden aanbieden. Dat is een compliment, omdat ze voor hun banen niet op Zandvoort terecht konden (dat was grotendeels Wimedo country) maar altijd een plekje binnen de gemeente Amsterdam moesten zoeken. Ik denk overigens niet, dat je daar voor dat soort verzoeken nu nog terecht kan.

.

.

Aanvankelijk braken Henri Kwaaitaal en mijn persoon voortdurend elkaar toptijden, bang als we waren voor een dreigende regenbui die uiteindelijk niet kwam. Wie er – tegen de verwachting in – wel kwam was At Reitsma, hoewel hij zijn HVB al aan John Kwaaitaal (broertje van Henri) had verkocht. Dus was om vijf uur ’s middags de eindstand weer zoals zo vaak: Kwaaitaal-Reitsma-Hummelinck met de rest ver daarachter. Tussenstand voor het NK: Kwaaitaal 77, Reitsma 70 en Hummelinck 62 punten. Kortom: ik begon terrein te verliezen.

.

.

Voor de eerstvolgende slalom op Zandvoort verwachtte ik weer veel vuurwerk, niet van Werner Schoemaker (weer afwezig, concentreerde zich nu op Bergrennen in Deutschland) maar van de Duitser Horst Runte, die met zijn NSU in zijn Heimat heel wat scheen te winnen maar er hier niet aan te pas kwam. Hetgeen misschien iets zei over het niveau van ‘onze’ slaloms. Jan Ruiter was er wel weer bij met zijn ontzagwekkende Lotus 69. Erger nog: voor de eerste keer kon ik hem niet aan en werd ik dus niet tweede maar derde overall achter – natuurlijk – Henri Kwaaitaal. Nou was ook met die derde plaats weinig mis, want ik eindigde vóór John Kwaaitaal met de ex-Reitsma-HVB, Peter Gijswijt (Lotus 61) en Koos van Riek (NSU 1200TT). Ik bedoel maar! De voormalige afvalbakkenklasse was inmiddels getransformeerd in een grote groep héél snelle slalommers waar geen toerwagen meer tussen paste – behalve een paar verdwaalde NSU’s. Je zou er bijna de KNAF voor bedanken! Ik zei niet voor niets ‘bijna’, want blijf vooral lezen! Maar hoe dan ook: wie had dát gedacht aan het begin van het seizoen?

.

.

.